Felgi także mają swoje rozmiary, wielkości i oznaczenia. Nawet nie wiesz ile jest parametrów wpływających na zastosowanie konkretnego modelu „obręczy” koła: Średnica felgi, Szerokość felgi, Odsadzenie, Rozstaw śrub. Tutaj pogubić się, to jak zjeść kiść winogron – nie wiadomo kiedy... Zazwyczaj rzadko wymienia się felgę w pojeździe. A jak już do tego dochodzi to najczęściej bierzemy starą – pogiętą lub połamaną, jedziemy do sklepu i prosimy: „o dokładnie taką samą”. Gorzej, jeżeli chcemy wymienić felgę na zupełnie inną, najczęściej pod konkretne rozwiązanie, np. agresywne terenowo opony itp. Nie w każdym sklepie mamy opis: „Te felgi nadają się do wymienionych poniżej modeli czterokołowców”. Są rzeczy, które musimy wiedzieć!
RozmiarówkaRozmiar felgi w quadach zapisywany jest w następujący sposób: „12x7 4+3 4/137” (patrz schemat). Pierwsza część zapisu w calach – „12x7” oznacza wysokość i szerokość felgi.
Druga część zapisu w calach – „4+3” oznacza wewnętrzne i zewnętrzne odsadzenie felgi względem mocowania na hubs’ie.
Trzecia część zapisu – „4/137” dotyczy ilości otworów i ich rozstawu. W przypadku felg najczęściej mamy do czynienia z następującymi możliwymi rozstawami otworów: 4/110; 4/115; 4/136; 4/137; 4/144; i 4/156.
Rozmiar felgi w quadach zapisywany jest w następujący sposób: „12x7 4+3 4/137” (patrz schemat). Pierwsza część zapisu w calach – „12x7” oznacza wysokość i szerokość felgi. Druga część zapisu w calach – „4+3” oznacza wewnętrzne i zewnętrzne odsadzenie felgi względem mocowania na hubs’ie. Trzecia część zapisu – „4/137” dotyczy ilości otworów i ich rozstawu. W przypadku felg najczęściej mamy do czynienia z następującymi możliwymi rozstawami otworów: 4/110; 4/115; 4/136; 4/137; 4/144; i 4/156.
A – średnica felgi wyrażona w calach
B – szerokość felgi wyrażona w calach
C1 – wewnętrzne odsadzenie felgi względem mocowania na hubsie
C2 – zewnętrzne odsadzenie felgi względem mocowania na hubs’ie
D – liczba otworów i ich rozstaw wyrażony jako odległość w milimetrach pomiędzy środkami dwóch najbardziej oddalonych od siebie otworów
E – średnica otworów
Dobór felgJeżeli mamy konkretny model, którym jesteśmy zainteresowani (pogiętą felgę) to wyszukanie zamiennika jest o wiele prostsze. Wiemy czego szukamy. Jeżeli jednak chcemy poprawić parametry swojego pojazdu to musimy wgłębić się w temat zagadnień dotyczących cech technicznych i dostosowania poszukiwanej obręczy. Jeźdźcy w poszukiwaniu najlepszego dla siebie rozwiązania często stosują inne, niż fabryczne felgi, które bezpośrednio wpływają na inne właściwości jazdy.
Fabryczne – be...
Felgi fabryczne, podobnie jak wiele innych podzespołów, to wyliczony ekonomicznie kompromis pomiędzy bezpieczeństwem jazdy, jej jakością, a zdolnościami terenowymi quada. Nie jest tak, że na tym nie da się jeździć. Jeżeli jednak można to robić „lepiej”, to warto wydać kilkaset złotych. Stosowanie podzespołów innych niż fabryczne, nierzadko wiąże się ze zmianą kolejnych, po to, aby zachować jakość, komfort i bezpieczeństwo. I tak dla przykładu chcąc podnieść quada i bardziej go ustabilizować, możemy zastosować szersze felgi, wyższe (czasem wystarczą tylko opony) i z innym off-setem. Wpłynie to na większe zużycie paliwa, łożysk, układu kierowniczego, spadku prędkości obrotowej, ale da efekt monstrualnego wyglądu i lepszych zdolności terenowych.
Parametry felgi
Na co zwracać uwagę przy zakupie felgi. Musimy bliżej zapoznać się z naszym pojazdem i nauczyć się kolejnych egzotycznych rozmiarów. Współcześnie w quadach stosujemy trzy rodzaje felg: stalowe, aluminiowe oraz z tworzywa, które oprócz stosowanych czterech otworów do mocowania, charakteryzują jeszcze inne parametry.
Współcześnie w quadach stosujemy trzy rodzaje felg: stalowe, aluminiowe oraz z tworzywa, które oprócz stosowanych czterech otworów do mocowania, charakteryzują jeszcze inne parametry.
Rozstaw śrub
Zazwyczaj w quadach koło mocowane jest do piasty za pomocą czterech śrub. Najczęściej felgę nakłada się na szpilki i dociska ją nakrętkami. Są jednak pojazdy, gdzie felga przyłożona jest do otworów i dokręcana śrubami. Spotkałem się także z pojazdami, głównie dla dzieci, gdzie felga mocowana jest na trzech śrubach. W większości przypadków są cztery otwory, umieszczone symetrycznie względem środka felgi. Dzięki temu możemy stosować zapis w formie: „4x110”. Jest to zapis metryczny, który określa: 4 – liczba otworów, 110 – odległość w milimetrach pomiędzy środkami dwóch najbardziej oddalonych od siebie otworów. Jeżeli rozstaw szpilek odpowiada takiemu samemu rozstawowi otworów w feldze, to na pewno będą do siebie pasować. Warto jeszcze znać średnicę otworu pod szpilki, żeby uniknąć przykrej niespodzianki.
Średnica felgi
Jej wysokość. Zazwyczaj określana jest w calach i przede wszystkim dotyczy opony, która powinna być na nią założona. W zależności od możliwości możemy zmieniać prześwit pojazdu manipulując wysokością felgi i opony na niej założonej. Są jednak pewne ograniczenia w wysokości całego koła określone miejscem pod błotnikiem, budową układu kierowniczego czy mocą pojazdu.
Szerokość felgi
Podobnie jak jej średnica wyrażana jest w calach i była opisywana w Quadziku nr (8) 1/2010. Określa maksymalną i minimalną szerokość opony, która może być na niej osadzona. Producenci dopuszczają możliwość montowania na feldze opony o jeden cal szerszej lub węższej, niż szerokość felgi. Także i tutaj szerokość felgi jest ograniczona fizycznym miejscem oraz właściwościami technicznymi pojazdu.
Odsadzenie
To, do niedawna obce dla mnie określenie, dotyczy offsetu felgi. Czyli odległości brzegów felgi od otworów mocujących na szpilkach. Odsadzenie może być zewnętrzne – od hubs’a na zewnątrz obręczy i wewnętrzne – od hubs’a do jej krawędzi wewnętrznej. Zastosowanie felgi z większym niż fabryczne odsadzeniem, jest najbardziej naturalnym, najszybszym i najmniej negatywnie wpływającym na zużycie elementów poszerzeniem pojazdu. O odsadzeniu dowiedziałem się, kiedy wymieniałem pogiętą felgę. Pojechałem do sklepu ze starą, dostałem prawie identyczną, która różniła się tylko przesunięciem rantu. Zakładając na jedną oś felgi o różnym odsadzeniu, nawet przy zachowaniu tej samej wysokości, szerokości i oponie – automatycznie zmieniamy geometrię pojazdu. Felgi na osi muszą być takie same!
Nie tylko zmiana felgi na inny model czy rozmiar, ale także wymiana uszkodzonej na taką samą, może przy braku elementarnej wiedzy doprowadzić do niepotrzebnych nieporozumień oraz kosztów. Wierzę, że powyższy tekst rozjaśnił Wam kwestie rozmiarówki felg choć w połowie tak samo, jak mnie zrobił to kolega Bartek z podwarszawskiego Józefowa, sprzedając mi dokładnie taką felgę, jaką potrzebowałem.
Podziękowania dla MOTOR-LAND.com.pl za udostępnienie felgi do zdjęć.
Zobacz co piszą na Forum Quadzik.pl:•
Jak czytać oznaczenia rozmiaru felg Quad / ATV ?Prześlij do znajomego:•
link do artykułu Jak odczytać oznaczenia felgi quadowej?