Subskrybuj RSS
Szukaj
Rynek quadów
Testy quadów i akcesoriów
Opisy quadów
Gadżety
Akcesoria quadowe
Aktualności rynkowe
Motoryzacja
Samochody
Imprezy quadowe
Relacje z imprez
   - Rajd Dakar
Kalendarz imprez quad / atv
Filmy quad `owe
Poradnik
Od czego zacząć
Technika jazdy
Paragraf
Warsztat i serwis
Tuning
Słowniczek
Ekologia
Gdzie jeździć
Pierwsza pomoc
Nawigacja
FORUM Quadzik.pl
Giełda
Quady nasza pasja
Grupy quadowe
Ja i mój quad
Wywiady
Loża szyderców
Konkursy
Patronat medialny
Silesia Quad Adventure
Poland Trophy
Mistrzostwa OFF-ROAD
MT Rally / MT Series
Dzicz Bieszczadzka
Zlot Grizzly
Wystawa Motocykli
Motomaraton
Polish ATV Challenge
Grupa 4x4
sQuadzik
Przydatne linki i adresy
Niespodzianki
CHumor quadowy
GPSownia
Quadzikowe
Filmy quadzikowe
Kalendarze quadowe
Gazeta quadowa
Wspomaganie w quadzie
Wspomaganie w quadzie
Grzegorz Głowienka
EPS ma za zadanie wspomóc pracę kolumny kierowniczej i odciążyć pracę rąk kierującego. Wykonując skręt kolumną kierowniczą, ECU (Electronic Control Unit) dostaje sygnał o pracy kierownicy i w zależności od tego, czy praca pochodzi od kierownicy, czy siła działa samoczynnie na koła, przelicza wartości i wydaje polecenie urządzeniu wspomagającemu. ECU w ułamku sekundy dokonuje obliczeń na podstawie prędkości obrotowej silnika oraz prędkości obrotowej koła, co skutkuje szybką reakcją i wpływa na płynność i komfort jazdy. Warto zaznaczyć, że ECU w momencie sił działających bezpośrednio na koło (najazd na kamień, czy w dół), pełni role stabilizatora skrętu oraz dba o zachowanie właściwego kierunku jazdy quada. Podsumowując, wspomaganie w quadzie to kawałek może nie kosmicznej technologii, ale na pewno technologii przyszłości. Nie wyobrażam sobie, aby za parę lat mocne quady 4x4 nie miały wspomagania w standardzie. Rozwiązanie na tyle przyjęło się już w motoryzacji, że za „chwilę” sami użytkownicy zaczną wymagać od producentów rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo i komfort jazdy.

EPS staje się podstawowym elementem wyposażenia quada na równi z innymi systemami wspomagającymi jazdę w terenie.
 
Opinie użytkowników: Sebastian Muszyński
Sebastian Muszyński, Seba78
„Wspomaganie w moim G700Fi działa rewelacyjnie. Chociaż nie jestem wielkiej postury to nigdy nie miałem problemu z prowadzeniem G660, którego użytkowałem wcześniej. Muszę jednak powiedzieć, że EPS ułatwia jazdę w terenie. Bez wspomagania trzeba się naszarpać i umęczyć szczególnie przy zapiętym 4x4 i włączonej blokadzie dyfrów. Z EPS quad jest poręczniejszy i zwinniejszy. Pomimo tego, że wspomaganie jest elektryczne, nie odczuwam różnicy w jego pracy w wodzie, czy też po wyjeździe z wody. Użytkuję G700 już ponad rok i nic się nie dzieje. Wspomaganie nie jest jednak degresywne. W moim odczuciu albo działa, albo nie, niezależnie od prędkości jazdy. Nie działa tylko w momencie zatrzymania kół. Przy najazdach z prędkością na przeszkody występuje kwestia szarpnięcia kierownicy, ale nie jest ona bolesna dla rąk i bardzo łatwo można zareagować. Użytkownikom przesiadającym się z quada bez wspomagania na quada z EPS zalecam na początku objeżdżenie się z systemem, tak, aby przyzwyczaić się do lekkiego prowadzenia pojazdu.”
 
Opinie użytkowników: Jacek Bujański, MrQuad
Jacek Bujański, Mr Quad
Wspomaganie sprawdza się szczególnie podczas wielogodzinnych jazd w trudnym terenie, lub wieloetapowych rajdów, jadąc po bagnach, koleinach po terenówkach, czy czołgowiskach oszczędza się strasznie dużo energii na samym utrzymaniu kierownicy. Poprawione wspomaganie w G550 jest bardziej precyzyjne oraz płynne, w stosunku do poprzedniej wersji wspomaganie jest bardziej degresywne, czyli odczuwalny jest spadek siły wspomagającej w stosunku do zwiększanej prędkości pojazdu. Na ostatnim rajdzie zrobiłem ponad 1300 km i odczuwałem jeszcze większy komfort z jazdy. Dodatkowym atutem wspomagania jest czujnik siły działającej na koła, który działa jak typowy stabilizator skrętu i pomaga kierującemu w utrzymaniu odpowiedniej trasy jazdy. Czujnik skonstruowany jest tak, że kiedy siła zadziała na koło, a nie pochodzi od kierownicy, automatycznie jest to znak dla wspomagania, aby wytłumić ruch i uniemożliwić niekontrolowane skręcenie kół, co jest bardzo ważne przy szybkiej jeździe po nierównościach. EPS w Grizzly pełni zatem dwie funkcje: wspomagania oraz tłumienia niekontrolowanych ruchów kół przednich.”
 
Tekst: Grzegorz Głowienka
Zdjęcia: Honda, Yamaha
 
Artykuł ukazał się w dwumiesięczniku Quadzik – polski magazyn o quadach nr (1) 1/2008 – zamów numery archiwalne.

Prześlij do znajomego:
link do artykułu Wspomaganie w quadzie

wstecz
REKLAMA


jak zamieścić...
Prawa autorskie RSS Reklama Polityka Cookies Kontakt
Wszelkie prawa zastrzeżone - Quadzik.pl - wszystko o quadach 2004-2018. ISSN 1899-9158.