• Pojazdy użytkowe czyli Quadowe dostawczaki
Grzegorz Głowienka, Jarek Kobierski
Wielką rodzinę quadów użytkowych stanowią Kawasaki Mule.
Na rynku dostępnych jest kilka modeli tej marki. Mule 600 z jednocylindrowym silnikiem 401 ccm, chłodzonym powietrzem. Kolejny Mule 3000 z jednostką dwucylindrową w układzie V o pojemności 617 ccm chłodzonym cieczą. Dwie wersje Mule 3010 z benzynowym silnikiem 617 ccm i z trzycylindrowym dieslem 953 ccm. Pod względem mechanizmu przenoszenia napędu Mule 600 i 3000 posiadają jednakowe rozwiązanie. Zastosowano w nich jednobiegowy reduktor z biegiem wstecznym i pozycją neutral. Moment obrotowy przenoszony jest automatycznie na podwójny układ różnicowy. W Mule 3010 jest to dwubiegowy reduktor z wstecznym i ustawieniem neutralnym. Napęd też jest przekazywany automatycznie na dwa lub cztery koła. Przednie zawieszenie we wszystkich quadach użytkowych Kawasaki jest niezależne z kolumnami MacPhersona. Tył to pół-niezależne zawieszenie w układzie De Dion w wyższych modelach. W najsłabszym quadzie zamontowany jest pojedynczy wahacz. Wszystkie pojazdy wyposażone w klatkę bezpieczeństwa i wygodną kanapę dla podróżujących. Każde koło zostało wyposażone w bębnowe hamulce hydrauliczne.
Analizując ładowność przestrzeni bagażowej można powiedzieć, że najmocniejszym pojazdem użytkowym w stajni Kawasaki jest 3010-tka z motorem diesla. Możemy nim przewieść prawie 500 kg ładunku. Mule 600 przewiezie 181 kg, a pozostałe benzynowe 3000 i 3010 udźwigną 363 kg.
W ofercie Kawasaki możemy odnaleźć quada z serii 3010 Trans4x4. Pod tą nazwą kryje się czteroosobowy pojazd z niewielką przestrzenią ładunkową. Przestrzeń tą można jednak powiększyć poprzez złożenie tylnych siedzeń.
Wspomnieć należy również o użytkowych quadach Polaris Ranger.
W tym o jedynym w swoim rodzaju quadzie 6x6. Sercem Polarisa 6x6 EFI jest dwucylindrowy 683 ccm z wtryskiem paliwa. Transmisja napędu za pomocą automatycznej skrzyni PVT (Polaris Veriable Transmission) poprzez dwubiegowy reduktor z biegiem wstecznym trafia do sześciu kół. Koła zawieszono z przodu na MacPhersonach. Środkowe pracują niezależnie na wahaczach typu A-arm. Natomiast trzecia para wlecze się na pojedynczym wahaczu. Ładowność takiej maszyny to 567 kg.
Pozostałą gamę Polarisów uzupełniają jeszcze trzy pojazdy. Model TM z dwucylindrowym silnikiem 653 ccm chłodzonym powietrzem. Automatyczny napęd dociera tylko do dwóch kół. Może udźwignąć ładunek 340 kg i pociągnąć ciężar 454 kg. Kolejny to Ranger 4x4 singiel o pojemności 499 ccm, ładowności 454 kg i uciągu 681 kg. Tak jak w pozostałych Polarisach użytkowych napęd automatyczny, z tym, że już podwójny reduktor i załączany 4WD. I jeszcze został Ranger XP o takich samych parametrach, co Ranger 4x4 tylko zastosowano inny silnik dwucylindrowy 683 ccm z wtryskiem paliwa. Wszystkie Polarisy posiadają hydrauliczne hamulce tarczowe na cztery koła włącznie z Rangerem 6x6.
Opisywane modele quadów użytkowych nie są jeszcze tak mocno rozpowszechnione w Polsce jak zwykłe quady przeprawowe. Czasami pomagają w organizacji imprez quadowych, służąc swoją przestrzenią bagażową. Kawasaki Mule można spotkać w jednej z polskich kopalni, gdzie zostały dostosowane do wymogów pojazdów przebywających pod ziemią i służą do transportu części do maszyn górniczych.
Tekst: Grzegorz Głowienka i Jarek Kobierski,
Zdjęcia: Yamaha, Kawasaki, Suzuki, Polaris
Tekst został opublikowany w OFF-ROAD nr 4/2006.
Charakterystyczne parametry techniczno-eksploatacyjne quadów użytkowych do pobrania poniżej w pliku. Galerie powiązane z artykułem: • Quadowe dostawczaki
Pliki do pobrania: • Dostawczaki - Charekterystyczne parametry technincze najmocniejszych przedstawicieli każdej z grup - dane na marzec 2006
Prześlij do znajomego: • link do artykułu Pojazdy użytkowe czyli Quadowe dostawczaki
|