Subskrybuj RSS
Szukaj
Rynek quadów
Testy quadów i akcesoriów
Opisy quadów
Gadżety
Akcesoria quadowe
Aktualności rynkowe
Motoryzacja
Samochody
Imprezy quadowe
Relacje z imprez
   - Rajd Dakar
Kalendarz imprez quad / atv
Filmy quad `owe
Poradnik
Od czego zacząć
Technika jazdy
Paragraf
Warsztat i serwis
Tuning
Słowniczek
Ekologia
Gdzie jeździć
Pierwsza pomoc
Nawigacja
FORUM Quadzik.pl
Giełda
Quady nasza pasja
Grupy quadowe
Ja i mój quad
Wywiady
Loża szyderców
Konkursy
Patronat medialny
Silesia Quad Adventure
Poland Trophy
Mistrzostwa OFF-ROAD
MT Rally / MT Series
Dzicz Bieszczadzka
Zlot Grizzly
Wystawa Motocykli
Motomaraton
Polish ATV Challenge
Grupa 4x4
sQuadzik
Przydatne linki i adresy
Niespodzianki
CHumor quadowy
GPSownia
Quadzikowe
Filmy quadzikowe
Kalendarze quadowe
Gazeta quadowa
Pojazdy użytkowe czyli Quadowe dostawczaki
Pojazdy użytkowe czyli Quadowe dostawczaki
Grzegorz Głowienka, Jarek Kobierski
 
Wielką rodzinę quadów użytkowych stanowią Kawasaki Mule.
   Na rynku dostępnych jest kilka modeli tej marki. Mule 600 z jednocylindrowym silnikiem 401 ccm, chłodzonym powietrzem. Kolejny Mule 3000 z jednostką dwucylindrową w układzie V o pojemności 617 ccm chłodzonym cieczą. Dwie wersje Mule 3010 z benzynowym silnikiem 617 ccm i z trzycylindrowym dieslem 953 ccm. Pod względem mechanizmu przenoszenia napędu Mule 600 i 3000 posiadają jednakowe rozwiązanie. Zastosowano w nich jednobiegowy reduktor z biegiem wstecznym i pozycją neutral. Moment obrotowy przenoszony jest automatycznie na podwójny układ różnicowy. W Mule 3010 jest to dwubiegowy reduktor z wstecznym i ustawieniem neutralnym. Napęd też jest przekazywany automatycznie na dwa lub cztery koła. Przednie zawieszenie we wszystkich quadach użytkowych Kawasaki jest niezależne z kolumnami MacPhersona. Tył to pół-niezależne zawieszenie w układzie De Dion w wyższych modelach. W najsłabszym quadzie zamontowany jest pojedynczy wahacz. Wszystkie pojazdy wyposażone w klatkę bezpieczeństwa i wygodną kanapę dla podróżujących. Każde koło zostało wyposażone w bębnowe hamulce hydrauliczne.
   Analizując ładowność przestrzeni bagażowej można powiedzieć, że najmocniejszym pojazdem użytkowym w stajni Kawasaki jest 3010-tka z motorem diesla. Możemy nim przewieść prawie 500 kg ładunku. Mule 600 przewiezie 181 kg, a pozostałe benzynowe 3000 i 3010 udźwigną 363 kg.
   W ofercie Kawasaki możemy odnaleźć quada z serii 3010 Trans4x4. Pod tą nazwą kryje się czteroosobowy pojazd z niewielką przestrzenią ładunkową. Przestrzeń tą można jednak powiększyć poprzez złożenie tylnych siedzeń.
 
Wspomnieć należy również o użytkowych quadach Polaris Ranger.
   W tym o jedynym w swoim rodzaju quadzie 6x6. Sercem Polarisa 6x6 EFI jest dwucylindrowy 683 ccm z wtryskiem paliwa. Transmisja napędu za pomocą automatycznej skrzyni PVT (Polaris Veriable Transmission) poprzez dwubiegowy reduktor z biegiem wstecznym trafia do sześciu kół. Koła zawieszono z przodu na MacPhersonach. Środkowe pracują niezależnie na wahaczach typu A-arm. Natomiast trzecia para wlecze się na pojedynczym wahaczu. Ładowność takiej maszyny to 567 kg.
Pozostałą gamę Polarisów uzupełniają jeszcze trzy pojazdy. Model TM z dwucylindrowym silnikiem 653 ccm chłodzonym powietrzem. Automatyczny napęd dociera tylko do dwóch kół. Może udźwignąć ładunek 340 kg i pociągnąć ciężar 454 kg. Kolejny to Ranger 4x4 singiel o pojemności 499 ccm, ładowności 454 kg i uciągu 681 kg. Tak jak w pozostałych Polarisach użytkowych napęd automatyczny, z tym, że już podwójny reduktor i załączany 4WD. I jeszcze został Ranger XP o takich samych parametrach, co Ranger 4x4 tylko zastosowano inny silnik dwucylindrowy 683 ccm z wtryskiem paliwa. Wszystkie Polarisy posiadają hydrauliczne hamulce tarczowe na cztery koła włącznie z Rangerem 6x6.
 
   Opisywane modele quadów użytkowych nie są jeszcze tak mocno rozpowszechnione w Polsce jak zwykłe quady przeprawowe. Czasami pomagają w organizacji imprez quadowych, służąc swoją przestrzenią bagażową. Kawasaki Mule można spotkać w jednej z polskich kopalni, gdzie zostały dostosowane do wymogów pojazdów przebywających pod ziemią i służą do transportu części do maszyn górniczych.
 
Tekst: Grzegorz Głowienka i Jarek Kobierski,
Zdjęcia: Yamaha, Kawasaki, Suzuki, Polaris
Tekst został opublikowany w OFF-ROAD nr 4/2006.
 
Charakterystyczne parametry techniczno-eksploatacyjne quadów użytkowych do pobrania poniżej w pliku.

Galerie powiązane z artykułem:
Quadowe dostawczaki

Pliki do pobrania:
Dostawczaki - Charekterystyczne parametry technincze najmocniejszych przedstawicieli każdej z grup - dane na marzec 2006

Prześlij do znajomego:
link do artykułu Pojazdy użytkowe czyli Quadowe dostawczaki

wstecz
REKLAMA



jak zamieścić...
Prawa autorskie RSS Reklama Polityka Cookies Kontakt
Wszelkie prawa zastrzeżone - Quadzik.pl - wszystko o quadach 2004-2018. ISSN 1899-9158.