Dla osób pracujących w niezbyt dostępnym terenie, farmerów, ogrodników, firmy produkujące ATV stworzyły pojazd będący kompromisem między samochodem terenowym a quadem. I tak w tym segmencie mamy Yamahę RHINO, Kawasaki MULE, Polarisa RANGER i Suzuki QUV.
Charakterystyczny wygląd przypominający meleksa sprawia, że są to pojazdy wyróżniające się spośród quadowej rodziny. Inną z cech zewnętrznych jest klatka bezpieczeństwa nad przestrzenią pasażerską. Producenci oferują wiele propozycji na rozbudowę klatki np. o przednią szybę, dach, drzwi. Przestrzeń pasażerską mogą stanowić dwa fotele z pasami bezpieczeństwa bądź kanapa jak w Suzuki QUV, oraz standardowe wyposażenie po stronie kierowcy. Trochę przesadziłem nie jest ono takie standardowe biorąc pod uwagę, że jest to ATV. Zwykle mamy do czynienia z kierownicą motocyklową, a tu samochodowa przekładnia kierownicza, pedał gazu i hamulca.
Również tylna przestrzeń ładunkowa nie występuje w klasycznych quadach. Zamiast tylnego bagażnika mamy plastikową skrzynie ładunkową wyposażoną w otwierane burty. Dla łatwego opróżnienia przestrzeń ta działa jak mała wywrotka. Jest ona tak skonstruowana (teleskop i odpowiednie wyważenie), że przy użyciu niewielkiej siły można ją podnieść i wysypać zawartość.
Jednostki napędowe do quadów użytkowych to zazwyczaj zaadaptowane silniki benzynowe z bratnich przeprawówek. Można jednak znaleźć pojazdy użytkowe z zamontowanym motorem diesla.
Przeniesienie napędu w większości quadów użytkowych przekazywany jest automatycznie przez bezstopniową przekładnię pasową. Głównie w mocniejszych wersjach jest możliwość wyboru załączenia napędu na dwa lub cztery koła. W trudnych warunkach terenowych z pomocą może przyjść reduktor, bądź też blokowania mechanizmu różnicowego. Słabsze wersje z przeznaczeniem do lżejszych prac na przykład przy pielęgnacji ogrodów nie posiadają tak bogatego wyposażenia. Zawieszenie to zazwyczaj z przodu niezależne, a z tyłu w zależności od producenta - od sztywnej osi na pojedynczym wahaczu, po niezależne.
Spróbujemy trochę bliżej przedstawić pojazdy poszczególnych producentów.
Na pierwszy ogień Yamaha Rhino.
Mamy tu do dyspozycji pojazdy w dwóch wersjach silnikowych. Jedna to silnik jednocylindrowy czterosuw o pojemności 450 ccm SOHC chłodzony cieczą. Drugą jest czterosuwowy, pięciozaworowy, jednocylindrowy motor o pojemności 660 ccm SOHC z cieczowo-olejowym chłodzeniem. W obydwóch wersjach przeniesienie napędu odbywa się automatycznie za pomocą pasowej skrzyni biegów Yamaha Ultramatic. Dysponuje ona czterema przełożeniami High, Low, Neutral i Revers.
Napęd może być przenoszony na dwa (2WD) lub wszystkie cztery (4WD) koła. Możliwe jest również zablokowanie mechanizmu różnicowego. Wszystkie te czynności dokonuje się dzięki systemowi Yamaha On-Comand. Niezależne zawieszenie oparte na podwójnych wahaczach charakteryzuje wszystkie quady użytkowe Yamahy. Zarówno z przodu jak i z tyłu ich skok wynosi 18.54 cm. W zależności od wstępnego obciążenia mamy do dyspozycji pięciostopniową regulację. Czyli poprzez ściśnięcie bądź rozluźnienie sprężyn możemy dostosowywać twardość zawieszenia, a tym samym komfort podróżowania. Skoro mówimy o quadach użytkowych to trzeba wspomnieć o własnościach, które je charakteryzują to jest o pojemności przestrzeni ładunkowej 181 kg, o masie pojazdu około 471,5 kg i uciągu 550 kg. W quadzie przygotowano dwa fotele dla kierującego i pasażera, wyposażone w pasy przytwierdzone do klatki bezpieczeństwa.
Suzuki na rynek wypuściło pojazd o symbolu Q.U.V. 620F 4x4 (Quad Utility Vehicle).
Jednostkę napędową stanowi silnik o pojemności 617 ccm z dwoma cylindrami w układzie V. Czterosuwowy silnik chłodzony jest cieczą. Napęd na koła przekazuje automatyczna, pasowa bezstopniowa przekładnia CVT. Quad ten posiada rozłączany napęd z 4x4 na 2x4. Oprócz tego kierowca dysponuje dwustopniowym reduktorem, blokowanym, centralnym mechanizmem różnicowym oraz dwoma blokowanymi dyferencjałami przy przednich i tylnych kołach. Przednie niezależne zawieszenie oparte jest na kolumnie McPhersona. Z tyłu wykorzystano zawieszenie typu De Dion.
Przy napędzie na tylne koła mechanizm różnicowy jest trwale i nieruchomo przymocowany do ramy pojazdu, natomiast napęd jest przenoszony na koła za pośrednictwem osłoniętych, wahliwych półosi wyposażonych w przeguby. Wówczas koła połączone są sztywną belką, co daje stały rozstaw kół, niezmienne pochylenie ich względem nawierzchni przy jednocześnie małej masie nieresorowanej. Oprócz dwóch osób, dla których przeznaczono szeroką kanapę quadem tym można przewieść ładunek o wadze 363 kg. Waga pustego pojazdu to 580 kg. Do zatrzymywania Suzuki służą bębnowe hamulce na każdym kole.