Subskrybuj RSS
Szukaj
Rynek quadów
Testy quadów i akcesoriów
Opisy quadów
Gadżety
Akcesoria quadowe
Aktualności rynkowe
Motoryzacja
Samochody
Imprezy quadowe
Relacje z imprez
   - Rajd Dakar
Kalendarz imprez quad / atv
Filmy quad `owe
Poradnik
Od czego zacząć
Technika jazdy
Paragraf
Warsztat i serwis
Tuning
Słowniczek
Ekologia
Gdzie jeździć
Pierwsza pomoc
Nawigacja
FORUM Quadzik.pl
Giełda
Quady nasza pasja
Grupy quadowe
Ja i mój quad
Wywiady
Loża szyderców
Konkursy
Patronat medialny
Silesia Quad Adventure
Poland Trophy
Mistrzostwa OFF-ROAD
MT Rally / MT Series
Dzicz Bieszczadzka
Zlot Grizzly
Wystawa Motocykli
Motomaraton
Polish ATV Challenge
Grupa 4x4
sQuadzik
Przydatne linki i adresy
Niespodzianki
CHumor quadowy
GPSownia
Quadzikowe
Filmy quadzikowe
Kalendarze quadowe
Gazeta quadowa
Sportowy kontra przeprawowy
Sportowy kontra przeprawowy
Grzegorz Głowienka, Jarek Kobierski


Quad użytkowy (przeprawowy) z racji swojego przeznaczenia jest o wiele bardziej masywny. Waga terenowego quada użytkowego przekracza często 250 kg - Suzuki KINGQUAD to bagatela 273 kg, a Polaris SPORTSMAN 800 – to aż 347 kg. Charakterystycznymi elementami tych pojazdów, które od razu stanowią jego wyróżnik, są obszerne błotniki, wygodna kanapa, bagażniki z tyłu i z przodu, dodatkowe wodoszczelne schowki - taka mała terenówka z motocyklową kierownicą. Są od sportówek nieco węższe, wyższe i dłuższe, mają większy prześwit – wszystko to ułatwia im poruszanie się w ekstremalnie trudnych warunkach. Tendencję stanowi zwiększanie pojemności silników w celu uzyskania większych mocy i poprawy możliwości radzenia sobie w terenie - King Quad 700, Polaris Sportsman 800. Napęd jest przekazywany na wszystkie cztery koła – stąd oznaczenie 4x4. W zależności od modelu może być on stały lub odłączany. Niektóre wersje wyposażono również w blokadę mechanizmu różnicowego. Zawieszenie w większości ATV 4x4 jest niezależne, poprawia to komfort jazdy oraz precyzyjne wybieranie nierówności terenowych - czyli zwiększa przyczepność quada.
Wielką zaletą pojazdów 4x4 jest automatyczna skrzynia biegów. Kierowca podczas jazdy głównie w ciężkim terenie nie musi pamiętać o redukowaniu biegów. Swoją uwagę może skupić na przeprawie przez przeszkody, resztę sprawy załatwia automat. Nieodzowną i chyba najważniejszą rzeczą w ATV użytkowych są opony. Charakterystyczny wysoki bieżnik dobrze wgryza się w podłoże niezależnie od jego struktury oraz skutecznie odprowadza zanieczyszczenia. Jeżeli chodzi o rozmiary, to między przodem a tyłem jest niewielka różnica w szerokości - tył jest szerszy. Opony w quadach użytkowych są sporo większe od opon sportówek, co widać na pierwszy rzut oka.


Wyposażeniem, obecnie już standardowym, quadów użytkowych jest wielofunkcyjny wyświetlacz LCD umieszczony w centralnej części na kierownicy. Pokazuje informacje m.in. o prędkości, przebiegu dziennym i całkowitym, poziomie paliwa, trybie załączonego napędu 4x4 czy 4x2, załączeniu blokady oraz inne w zależności od modelu quada.

Do szerokiej gamy quadów użytkowych dołączyć należy pojazdy, które swoim wyglądem przypominają bardziej meleksy niż ATV. A jednak. Do rodziny tych wehikułów należą m.in. Yamaha RHINO, Polaris RANGER 4x4, Kawasaki MULE i Suzuki QUV620F 4x4. Charakterystyczne cechy tych maszyn, przeznaczonych głównie dla osób pracujących w niezbyt dostępnych terenach, to: samochodowa przekładnia kierownicza, orurowana klatką bezpieczeństwa kabina oraz spora przestrzeń ładunkowa. Taki pojazd mieści zazwyczaj dwie osoby. Napęd, tak jak w większości quadów użytkowych, przekazywany jest przez bezstopniową automatyczną przekładnię pasową. Jest możliwość wyboru napędzania dwóch lub czterech kół, załączania reduktora, blokowania mechanizmu różnicowego. Zawieszenie z przodu niezależne, a tył w zależności od producenta - od sztywnej osi na pojedynczym wahaczu, po niezależne.


Producenci quadów prześcigają się w ulepszaniu swoich wyrobów. Między innymi możemy spotkać dość lekkiego quada o wyglądzie sportowym, ale z napędem 4x4 (Yamaha Wolverine 450, Polaris SCRAMBLER). Wśród czterokołowych ścigaczy najmłodsze dziecko Polarisa OUTLAW 500 otrzymało w prezencie zamiast tradycyjnej ośki niezależne tylne zawieszenie.

Również w quadach użytkowych możemy zaobserwować staranność wytwórców w przystosowywaniu swoich maszyn do różnorodnych potrzeb klientów, np. w sadownictwie, ogrodnictwie, wojsku, policji, Górskim Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym. Do wyboru jest przeróżny asortyment: od wyciągarek, poprzez kuferki, skrzynie samorozładowujące (Arctic Cat 500 TBX), po ATV-ki sześciokołowe (Polaris SPORTSMAN 6x6).


Jak widać producenci ATV rozpieszczają wręcz swoich potencjalnych klientów – jest z czego wybierać. Każdy z rodzajów quadów jest reprezentowany przez przynajmniej kilka modeli różnych firm. Stając wobec trudnego wyboru „jakiego quada wybrać”, zastanówmy się przede wszystkim, jaki rodzaj quadowych szaleństw nas interesuje – a potem rozważmy, jakie parametry powinien mieć nasz rumak. Mamy nadzieję, że po przeczytaniu niniejszego artykułu dokonanie wyboru będzie dużo łatwiejsze. Oczywiście pamiętajmy, że nic nie zastąpi przekonania się na własnej skórze, jak dany quad spisuje się w akcji – zachęcamy gorąco do tego, aby przed dokonaniem zakupu pojeździć różnymi modelami, porozmawiać z innymi użytkownikami danego czterokołowca lub nawet wziąć udział w kilku imprezach quadowych. Jeśli wybór to najlepiej świadomy.

Tekst: Grzegorz Głowienka i Jarek Kobierski,
Zdjęcia: Redakcja oraz Suzuki
Tekst został opublikowany w OFF-ROAD nr 11/2005.

Charakterystyczne parametry techniczne najmocniejszych przedstawicieli każdej z grup zostały zamieszczone poniżej w pliku do pobrania.


Galerie powiązane z artykułem:
Sportowy Kontra Przeprawowy

Pliki do pobrania:
Charekterystyczne parametry technincze najmocniejszych przedstawicieli każdej z grup - dane na listopad 2005

Prześlij do znajomego:
link do artykułu Sportowy kontra przeprawowy

wstecz
REKLAMA



jak zamieścić...
Prawa autorskie RSS Reklama Polityka Cookies Kontakt
Wszelkie prawa zastrzeżone - Quadzik.pl - wszystko o quadach 2004-2018. ISSN 1899-9158.