Jest sens opisywać zasadność stosowania odpowiedniego obuwia na quada? Nie?! Tak myślałem. Dla tych jednak, którzy podobnie jak mój sąsiad „ze wsi” latają sportówką w klapkach, poopowiadam parę rzeczy. Buty, bucikiKupując quada już mamy wydatek. Jak dowiemy się co mamy jeszcze dokupić, żeby jakoś wyglądać i jeździć bezpiecznie, łapiemy się za głowę a nasz portfel drży z przerażenia. Buty to zakup należący do tych podstawowych. Dobry but ochrania naszą nogę i pozwala czerpać przyjemność z jazdy a nie walczyć z utrzymaniem się na podnóżkach. Różne obuwie stosuje się na quady sportowe a inne na przeprawowe. Przeprawówką można jeździć śmiało w butach wojskowych, trekingowych. Na quada sportowego zaleca się typowo crossowe obuwie.
Motocrossowe buty są sztywne w śródstopiu, kostce i piszczelu. Chronią nasze nogi przed uderzeniami i obcierkami. Słabo nadają się do chodzenia, ale przecież na sportówce nie „łazi” się tylko trzyma mocno kierownicy. Pomimo tego, że są nielubiane strasznie przez fizjoterapeutów (zwiększają ryzyko uszkodzenia kolana), są najlepszym możliwym sposobem na bezpieczne ubranie nogi na sportowego quada.
Buty na przeprawówkę powinny być bardziej terenowe. Ważne jest również usztywnienie kostki, ale bardziej to, żeby w butach można było chodzić. Wszyscy wiemy: podbicie pieczątki, wejście do wody itp.. Niezależnie w jakich butach jeździmy w terenie, dopilnujmy, aby ich podeszwa dała nam minimum przyczepności na każdym podłożu, inaczej zrobimy sobie krzywdę. Dlatego Comp 5 nie do końca odpowiadają terenowej specyfice.
Takie butyTestowane buty FOX Comp 5 MXtech są przeznaczone głównie do jazdy sportowej i takie warunki mam nadzieję spełniać będą. Wyglądają bardzo rzeczowo. Ich design także przyciąga oko. Już z daleka nie trudno rozpoznać znak „lisiej mordki”, błyszczący na frontowej części butów. Niemal wszystkie elementy obszyte są grubą nicią sprawiając wrażenie solidnie wykonanych. Od strony wewnętrznej (od silnika) but jest nagumowany. Jest to osłona i dodatkowy element przyczepności w trakcie ostrej jazdy. Nagumowanie lekko wychodzi na śródstopie i palce, co w przypadku lewego buta pomaga przy zmianie biegów, zabezpieczając go również przed przetarciem.
Na czubach but ma zaprojektowaną grubą gumę zamiast blaszek. Cholewka z podeszwą są ze sobą sklejone, przez co lepiej uszczelnione. Przynajmniej szwów nie widać. Z doświadczenia wiem jednak, że klejonka prędzej czy później, z naciskiem na prędzej, może zacząć odchodzić od reszty. Ale jak będzie w tych FOX’ach – tego nie wiem.
But zapinamy czterema klamrami. U samej góry cholewki dodatkowo na „rzep”. Umieszczone na łydce, nad kostką, pod kostką oraz na śródstopiu zamki, stabilnie trzymają nogę w bucie. Zapięcia posiadają oczywiście regulację długości pasków, co pozwala lepiej dopasować go do grubości nogi. Zatrzaski zapierają się o metalowe wałeczki, jest to szybki i lekki sposób zapięcia, ale kiedy buty są brudne zapięcie takie jest utrudnione. Same klamry są nagumowane, ułatwiają kontakt z palcami, nawet przez grubą rękawiczkę.
Podeszwa butów jest typowo sportowa. Wykonana z twardej gumy, płaska z lekkimi rowkami i podniesieniem w okolicach pięty. Spód buta jak przystało na taki rodzaj obuwia ochronnego jest bardzo sztywny. Schodząc w takich butach z quada na śliskim trawersie wyłożymy się szybciej niż o tym pomyślimy. Ale do sportu w sam raz.
Wodoodporne inaczejButy są cieplutkie, dopóki nie nabiorą wody, a wody mogą dostać bardzo szybko. Niestety przy maksymalnym naciągnięciu rzep oraz zapięć, cholewka nie przylegała całkowicie do łydki kierowcy testowego (mimo zastosowanych typowo crossowych spodni oraz ochraniaczy na kolano i piszczel). W zależności od ułożenia nogi na stopkach była przerwa z przodu, z tyłu, lub po obu stronach łydki. Skutkowało to tym, że w trakcie jazdy i ruchów na quadzie, woda, błoto pośniegowe i sam wiatr dostawały się do środka. O ile w kostki było bardzo ciepło, o tyle po dostaniu wilgoci cała noga i skarpeta były mokre i dawały ostre poczucie dyskomfortu. Ciekawe, czy kwestia ta uzależniona jest od niewymiarowej, koślawej nogi naszego kolegi redakcyjnego, czy nastąpił błąd w sztuce w trakcie szycia/projektowania.
Przeprowadziliśmy również test wodoodporności. Brodzenie w pięciocentymetrowej kałuży skutkowało przemiękaniem butów dopiero po około 2 godzinach, ale za to płytka dwudziestocentymetrowa rzeczka pozwalała jedynie na niespełna minutową przeprawę suchą nogą.
Przede wszystkim wygodneButy są zoptymalizowane do siedzenia, czy lekko pochylonej pozycji na quadzie. Podeszwa w środku jest skonstruowana tak, że ma się wrażenie przekrzywiania stopy na zewnątrz w trakcie chodzenia oraz samego stania. Uczucie mija przy zajęciu pozycji na quadzie i wydaje się czuć dobry kontakt z podestami.
Włożone pierwszy raz od nowości nie sprawiały wrażenia obcisłych czy nie rozchodzonych. Były wygodne i dopasowane oczywiście w kategorii butów na sportowego quada. W zasadzie gdyby nie incydent z odstającymi cholewkami, albo gdybyśmy testowali buty w suchy dzień, nie byłoby się do czego przyczepić. Czyszczenie butów dzięki elementom plastikowym i gumowym należy do czynności może nie tyle przyjemnych, co prostych.
Warte zainteresowaniaButy są bardzo ważnym elementem ubioru ridera. Muszą być wygodne, bo nawet najlepszej jakości sprzęt źle dopasowany, nie spełnia swojej roli i zamiast nas chronić przeszkadza. FOX to firma z tradycjami i sukcesami w branży ubiorów sportowych, która nie raz udowodniła już jakość i komfort swoich produktów. Czy buty są godne uwagi? Jeżeli Wam się podobają, dostaniecie wybrany rozmiar i będą na Was „leżały” – temat jest warty zainteresowania.
NA PLUS
- Ładny wygląd.
- Nagumowane boki i czuby.
- Wygodne i dobre trzymanie stopy.
- Cztery precyzyjne klamry z nagumowanymi
- zapinkami, ułatwiającymi obsługę.
NA MINUS
- Odstająca cholewka.
- Szybkie przemiękanie w głębszej wodzie.
Tekst: Marcin Stachura
Zdjęcia: Jarek Kobierski
Podziękowania dla firmy
MOTOGLOBE za przekazanie butów do testów.
Zobacz co piszą na Forum Quadzik.pl:•
Buty to podstawa - test butów FOX Comp 5 MXtechPrześlij do znajomego:•
link do artykułu Buty to podstawa - test butów FOX Comp 5 MXtech