|
• Staruszek Quad... - czyli co sprawdzić w używanym quadzie
Marcin Stachura
Rama
Kolejnym ważnym elementem jest rama. Należy pamiętać, że rama jest najbardziej narażona na różnego rodzaju przypadki uderzeń, zarówno przednich jak i bocznych. Jest to element „wiążący” wszystko w całość, a w przypadku uszkodzenia, zgięcia lub połamania, negatywnie wpływa na prowadzenie pojazdu. Należy ocenić, czy nie ma odstępstw od fabrycznego ułożenia ramy, czy nie ma zamalowań, dziwnych zgrubień. Jeżeli rama nie jest zgięta, należy sprawdzić łączenie poszczególnych elementów ramy oraz mocowania, np. wahaczy.
Oglądając ramę skupmy się także na kolumnie kierowniczej oraz samej kierownicy. Pogięte elementy układu kierowniczego jednoznacznie wskazują na możliwość dzwonu. Nie wygląda to za dobrze i do tego źle wpływa na właściwości jezdne quada.
Silnik i jego chłodzenie
Kolejnym bardzo istotnym elementem do spraw dzenia przed zakupem quada jest silnik. Ewentualna naprawa serca każdego pojazdu jest przede wszystkim praco i czasochłonna oraz kosztowna. Warto jest posłuchać pracy silnika, czy nie puka, czy nie dzwoni. Pewne odgłosy silnika wskazują nam na uszkodzenie określonych elementów, mówią o stanie łańcuszka rozrządu, spalaniu oleju, trzeba spróbować wykluczyć takie uszkodzenia jak: zużycie pierścieni, wydmuchana uszczelka pod głowicą, uszkodzenia uszczelniaczy zaworów, czy też zużycia samych zaworów.
Sprawdzając chłodnicę warto poczekać, aż załączy się wiatrak chłodzący, posłuchajmy wtedy jak pracuje, czy nie ma gwizdów oraz zgrzytów, poczekajmy aż przestanie wirować. Popatrzmy na chłodnicę. Jeżeli płytki są pozaginane, jest duża szansa, że silnik quada nie będzie wystarczająco szybko oraz odpowiednio chłodzony, ponieważ chłodnica nie będzie miała jak „oddawać” ciepła. Naruszona (pozaginana) struktura chłodnicy wskazuje także na brak umiejętności w oczyszczaniu tego elementu przez obecnego właściciela.
Wybierając tańszą alternatywę używanego quada należy uważać, aby przysłowiowa okazja nie stała się skarbonką bez dna. Pamiętajmy, iż przy odsprzedaży quada, czy nowego, czy używanego, zawsze na nim stracimy, chyba, że kupimy w super cenie, a ewentualne awarie ogarniemy we własnym zakresie, co się raczej rzadko zdarza.
(Nie)Ważne detale
Wielu sprzedających jak i kupujących powołuje się na rocznik quada. Rocznik nie jest tak ważny jak jego stan techniczny oraz wcześniejsze wykorzystanie. Quady są to pojazdy przystosowane do pracy w ciężkich warunkach. Quad używany zgodnie z przeznaczeniem jest praktycznie „nieśmiertelny”. Osobiście znam przypadki kiedy 10-letni quad, wykorzystywany w ciężkim terenie, dzięki fachowej obsłudze oraz profilaktyce, ma szanse „przelatać” jeszcze niejednego nowego quada.
|
|