Porównanie subiektywne opon Maxxis BigHorn i ITP MudLite XL

Wszelkie sprawy związane z eksploatacją, serwisowaniem, silnikiem, elektryką, skrzyniami biegów, przeniesieniem napędu, zawieszeniem, oponami, tuningiem oraz wszelkimi poradami technicznymi...
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Krzysztof Wronowski
Posty: 1339
Rejestracja: pn 29 sie, 2005
Lokalizacja: Warszawa

Porównanie subiektywne opon Maxxis BigHorn i ITP MudLite XL

Post autor: Krzysztof Wronowski » pn 04 maja, 2009

Po latach doświadczeń z jedyną dotąd słuszną oponą dla moich potrzeb - ITP MudLite XL postanowiłem spróbować nowego - MAXXIS BigHorn 1. Powód prozaiczny: do mojego quada Polarisa XP 850 na felgi 14" pasują tylko dwa rodzaje opon i teraz przyszedł czas na ten drugi.



Obrazek



Dotąd używałem Big Horna sporadycznie, praktycznie tylko w Polarisie RZR gdzie sprawowały się bardzo dobrze, przejechały bez śladów zużycia ponad 3000 km.



Musimy mieć świadomość , że obie opony są bardzo ciężkie , waga kompletu to ponad 50 kilo w obu przypadkach. Ma to swoje wady i zalety. Ciężar tych opon jest spowodowany dużą ilością gumy - obie są sześciowarstwowe, obie bardzo odporne na uszkodzenia mechaniczne i przebicia co jest niewątpliwą zaletą. Wadą natomiast jest masa nieresorowana a właściwie jej wpływ na trwałość elementów zawieszenia w quadzie.



Mud Lite w rozmiarze 27x12/14 tył i 27x10/14 przód waga 53,6 kg

Big Horn w rozmiarze 26x11/14 tył i 26x9/14 przód waga 51 kg



Mimo tego, że bighorn jest o cal mniejszy, obie opony wyglądają na jednakowe, z tabeli Maćka doczytałem, że w rzeczywistości BigHorn jest o cal większy i wielkość 26" odpowiada oponom 27".



Obrazek



Pierwsze wrażenie jest takie, że quad dużo lżej się prowadzi, na twardym jest cicho i gładko. MudLite ma dużo bardziej agresywną rzeźbę i dużo bardziej miękką mieszankę kauczuku. Subiektywnie wydawało mi się , ze na Big Hornach quad żwawiej reaguje na gaz i lepiej przyspiesza. Zdecydowanie łatwiej wprowadzić quada w poślizg i go kontrolować. Również na szutrach , co było do przewidzenia quad na tych oponach lepiej się sprawuje.

Jednak pierwsza wizyta w błocie pokazała kto rządzi jak jest miękko pod kołami... Mud Lite zgodnie ze swoim przeznaczeniem mieli błoto niczym betoniarka i odpycha się łopatami brnąc centymetr za centymetrem do przodu. Big Horn w tych warunkach nie ma szans , po kilku próbach poddaję się i używam wyciągarki.







Obrazek



Obrazek



Błoto średnio twarde i mieszane ale nie za głębokie nie stanowi dla BH wyzwania, należy zastosować nieco inną technikę jazdy - wyższe obroty aby opona się oczyszczała i quad jedzie tak samo dobrze jak na XLkach.

Trawersy - zdecydowany plus dla BH, ta opona pracuje w czterech płaszczyznach , tak ma skonstruowany bieżnik, że trzyma nawet jak quad jedzie bokiem, w tych warunkach XL nie ma szans się utrzymać i zjeżdża na dół.



Obrazek



Obrazek



Obrazek



W każdym terenie na BH quad ma lżej, czy pod górę, czy w błocie czy w piachu XL najpierw zagłębia się w teren szukając przyczepności i dopiero rusza, BH startuje od razu nie ograniczając quada. BH jest zdecydowanie szybszy na terenach pustynnych. Lepiej też prowadzi się w koleinach.



Obrazek



Obrazek



Dwa jednakowe quady, jednakowe wyposażenie i teren - ogromne zdziwienie opanowało nas kiedy prześledziliśmy zużycie paliwa: quad wyposażony w Mud Lite XL pali około 25% więcej paliwa!



Reasumując :



W teren typu Croatia Trophy, River Ride czy Bieszczady bez wahania wybiorę Mud Lite XL natomiast do jazdy rekreacyjnej , podróży, rajdów pustynnych czy typu Berlin Wrocław zdecydowanie zastosuję Big Horna.

Obie opony są doskonałym produktem i zdecydowanie powinno się mieć oba komplety które się doskonale uzupełniają. Dopiero wtedy mamy ogumienie pokrywające całe spektrum zastosowań naszego quada.





Obrazek



Obrazek



Obrazek



Obrazek





Obrazek



Obrazek
3fun - bo quady są naszą pasją

Awatar użytkownika
Piroman
Lucky ATV Team
Posty: 438
Rejestracja: pn 20 paź, 2008
Lokalizacja: Kobylanka
Kontakt:

Post autor: Piroman » wt 05 maja, 2009

Mam pytanie do Twojego ciekawego porównania.
1. Czy Big Horny 1 14", o których piszesz to jakieś zapasy? Bo szukałem na allegro itp Big Hornów na 14" felgi i nigdzie nie znalazłem. Wszędzie są na 12" felgi, ale z oznaczeniem 2.0. Z tego co się zorientowałem oznaczenie to to nowe Big Horny. Czy orientujesz się czy Maxxis będzie produkował na 14"?

Awatar użytkownika
Krzysztof Wronowski
Posty: 1339
Rejestracja: pn 29 sie, 2005
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Krzysztof Wronowski » wt 05 maja, 2009

Maxxis produkuje nadal model Big Horn 1 oraz 2 z tego co mi wiadomo, a jestem dystrybutorem tych opon to są i będą produkowane w rozmiarze 14"
3fun - bo quady są naszą pasją

Awatar użytkownika
Piroman
Lucky ATV Team
Posty: 438
Rejestracja: pn 20 paź, 2008
Lokalizacja: Kobylanka
Kontakt:

Post autor: Piroman » śr 06 maja, 2009

Dzięki za info.
Niestety do żony Grizzlaka już zamówiłem 12" felgi i BH, które dziś odbieram więc musztarda po obiedzie. Ale na jesień będę zmieniał swojego gada więc info przydatne. Pzdr

Awatar użytkownika
Krawco
Posty: 472
Rejestracja: sob 01 gru, 2007
Quad:: XP 850 ;)
Imię: Arkadiusz
Lokalizacja: Polska ;)

Post autor: Krawco » śr 06 maja, 2009

Świetny test - brawo... :oklaski:
Pojazdy Polaris www.polariscenter.pl i nie tylko...

ODPOWIEDZ

Wróć do „Garaż quadowy”