![Obrazek](http://3fun.pl/imgs_upload/Shoei%20Hornet%20moto.jpg)
Shoei Hornet DS vs Uvex Enduro - czy warto tyle wydać?
Wielu ludzi reaguje zdziwieniem na widok kasku enduro z szybą. Jak się to sprawuje, czy wytrzymuje złe traktowanie, czy szybka nie paruje na te i inne pytania znajdziecie odpowiedź w tekście poniżej.
Spośród sporej gamy kasków enduro do porównania wybraliśmy dwa – znakomity kask produkcji japońskiej SHOEI HORNET DS i nie pozostający w tyle niemiecki UVEX ENDURO.
Kaski w ofercie obu tych producentów określane są jako kaski Dual Sport. Oznacza to w praktyce przystosowanie do jazdy drogowej, przy zachowaniu walorów kasku off-roadowego. Taka kombinacja cech czyni te dwa modele wymarzonym produktem dla podróżników, obieżyświatów oraz quadowców.
I tu nasuwa się nam pytanie – „jaka jest różnica pomiędzy tymi dwoma modelami?”
A różnica jest znacząca i to nie tylko w cenie…
![Obrazek](http://www.3fun.pl/imgs_upload/Image/ShoeiDay/141_0905_02_ih+dr_tested+shoei_hornet_dS_helmet.jpg)
Przewagą Shoei’a jest fakt, że budowa zewnętrzna kasku to nic innego jak AIM+ (Advanced Integrated Matrix Plus). Jest to wytrzymała, elastyczna i lekka konstrukcja kompozytowa zbudowana z wielu warstw włókna szklanego i włókien organicznych. Przez to kask jest bardziej wytrzymały i odporny na uszkodzenia. Rozmiar zewnętrznej skorupy zależy od rozmiaru kasku. W Hornecie występują 4 rozmiary skorup i aż 7 rozmiarów (XXS-XXL). Waga to średnio 1430g (+/-50g) dla rozmiaru M.
![Obrazek](http://www.3fun.pl/imgs_upload/Image/ShoeiDay/SHOEIHORNET.jpg)
Natomiast skorupa wewnętrzna wypełniona jest EPS liner system czyli dwie warstwy styporowe o zróżnicowanej gęstości, które zapewniają lepsze pochłanianie energii uderzenia.
Wnętrze jest wykonane z antyalergicznych, komfortowych materiałów.
![Obrazek](http://3fun.pl/imgs_upload/Image/ShoeiDay/Shoei-Hornet-DS-Sonora-TC8.jpg)
Dużą wygodą i innowacyjnym rozwiązaniem jest fakt, że Shoei jako jedna z nielicznych firm posiada w swojej ofercie możliwość doboru odpowiedniej grubości poduszek policzkowych.
Wnętrze kasku można z łatwością wypiąć i wyprać– zarówno wkładki policzkowe jak i wkładkę centralną i poszycie paska.
![Obrazek](http://3fun.pl/imgs_upload/Image/ShoeiDay/parts.jpg)
Aerodynamikę zapewnia bardzo dobrze opracowana konstrukcja skorupy kasku. Możliwość zdjęcia daszku znacząco polepsza aerodynamikę kasku przy wysokich prędkościach na drogach utwardzonych, sam daszek został zaprojektowany w sposób redukujący ciśnienie powietrza pod nim podczas jazdy off-road’owej - gdzie daszek jest niezbędnym dodatkiem.
Kask posiada wielofunkcyjny system wentylacji z wlotami w części szczękowej, czołowej i potylicznej kasku, a także wyloty wentylacji na karku z systemem podciśnieniowo wysysający powietrze z kasku.
![Obrazek](http://3fun.pl/imgs_upload/Image/ShoeiDay/shoei_hornet_ds_air_flow_chart.jpg)
Wizjer jasny, odporny na zarysowania, wyposażony w dodatkową szybkę Pinlock zapobiegającą parowaniu.
Dodatkowo kask wyposażony jest w bezpieczne zapięcie typu DD.
W komplecie pokrowiec na kask, szybka pinlock, osłona podbródka.
Atest ECE 22.05
Sugerowana cena detaliczna: 1999zł – 2349 zł (w zależności od malowania/grafiki)
Plusy:
• waga
• sportowe zapięcie typu podwójne D
• pinlock
• osłona podbródka w zestawie
• szeroki wybór kolorystyki/grafiki
• budowa kompozytowa kasku
• 4 rozmiary skorup
• 7 rozmiarów z uwzględnieniem r. XXS
• możliwość doboru odpowiedniego rozmiaru wkładek policzkowych
• możliwość wypięcia i wyprania wyściółki wewnętrznej
• bardzo dobra wentylacja
• niski poziom hałasu i wibracji
Minusy:
• cena
• demontaż szybki i daszku wymagający użycia śrubokręta lub monety
Niemiecki konkurent Shoei Uvex dzięki łatwemu systemowi szybkiego wypinania wizjera i daszka kask znajduje zastosowanie zarówno na drodze jak i w terenie. Wzmocnienia konstrukcyjne, doskonała wentylacja oraz agresywny design powinien zadowolić najbardziej wymagających.
![Obrazek](http://3fun.pl/imgs_upload/Image/ShoeiDay/enduro_300.jpg)
Skorupa zewnętrzna wykonana jest z wytrzymałego, odpornego na uderzenia włókna węglowego, potocznie nazywanego policarbonem. Skorupa występuje w dwóch rozmiarach w zależności od wewnętrznego rozmiaru kasku, których wyróżniamy tutaj 6 (XS-XXL).
Waga kasku dla rozmiaru M to 1470g (+/-50g).
![Obrazek](http://3fun.pl/imgs_upload/Image/ShoeiDay/Uvex-Enduro-Multi_m.jpg)
Wnętrze kasku wykonane z komfortowego antyalergicznego, wymiennego materiału Coolmax z możliwością wyjęcia i wyprania, a także z wymiennych poduszek policzkowych. Kask jest rekomendowany dla osób noszących okulary.
![Obrazek](http://3fun.pl/imgs_upload/Image/ShoeiDay/UVEX%20Enduro%203in1.jpg)
Kask posiada bardzo dobrą wentylację w postaci wlotów powietrza w przedniej części kasku posiadające możliwość zamknięcia, wyloty powietrza w okolicy potylicy.
Wizjer lekko przyciemniany, odporny na zarysowania, łatwo wymienialny, opcjonalnie wypinany. Dzięki zastosowaniu technologii Supravision wizjer nie przywiera wody i brudu, nie paruje oraz posiada filtr UV.
Dodatkowo kask posiada wygodne i szybkie zapięcie zatrzaskowe.
Atest: ECE 22.05
Sugerowana cena detaliczna: 900zł – 1035zł (w zależności od malowania/grafiki)
Plusy:
• cena
• waga
• łatwość szybkiego demontażu szyby i daszku
• możliwość wypięcia i wyprania wyściółki wewnętrznej
Minusy:
• zapięcie zatrzaskowe (bardziej awaryjne)
• brak możliwości dopasowania odpowiedniego rozmiaru wkładek policzkowych
• tylko 2 rozmiary skorup
• brak pinlock’a
Jak widać, każdy produkt ma zawsze swoje plusy i minusy.
Design to nie wszystko. Nie wystarczy, że coś jest ładne. Przede wszystkim liczy się nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Żadne pieniądze nie zrekompensują nam utraconego zdrowia, dlatego myśląc obiektywnie szanujmy naszą głowę, ciało i zainwestujmy w porządną ochronę, wybierając porządne i spełniające normy bezpieczeństwa produkty.
Kilka słów o tym kasku od strony praktycznej:
W lecie mniej się w nim kurzy
W zimę jest cieplej i nie paruje szyba
Przy dużych prędkościach jest ciszej - lepiej słychać interkom
Przy jeździe trialowej - otwieramy szybę i nie gubimy gogli
Jak sie uprzemy na gogle - wystarczy zdjąć szybę
Cały nasz team używa takich kasków:
![Obrazek](http://www.3fun.pl/imgs_upload/galerie/enduromania_2009/enduromania_2009_polaris_850_xp_free_fun_zeszuta_0101.jpg)
![Obrazek](http://www.3fun.pl/imgs_upload/galerie/enduromania_2009/enduromania_2009_polaris_850_xp_free_fun_zeszuta_0686.jpg)
Jeździliśmy podczas rajdu Enduromania w warunkach dużego zapylenia:
![Obrazek](http://www.3fun.pl/imgs_upload/galerie/enduromania_2009/enduromania_2009_polaris_850_xp_free_fun_zeszuta_0264.jpg)
![Obrazek](http://www.3fun.pl/imgs_upload/galerie/enduromania_2009/enduromania_2009_polaris_850_xp_free_fun_zeszuta_0189.jpg)
Odcinki dzienne miały od 200 do ponad 350 km , trzeci miał najgorzej
![Obrazek](http://www.3fun.pl/imgs_upload/galerie/enduromania_2009/enduromania_2009_polaris_850_xp_free_fun_zeszuta_0456.jpg)
Mimo tego po dłuższych odcinkach kurzowych miał o dziwo czystą twarz , przy zamkniętej szybie i otworach wentylacyjnych jest komfort. dużym problemem natomiast okazał się w takich warunkach pin lock czyli podwójna szybka zapobiegająca parowaniu, drobiny kurzu dostawały się pomiędzy warstwy szybek i powodowały zmniejszenie widoczności. Koniecznym było wyjęcie pin locka.