Subskrybuj RSS
Szukaj
Rynek quadów
Testy quadów i akcesoriów
Opisy quadów
Gadżety
Akcesoria quadowe
Aktualności rynkowe
Motoryzacja
Samochody
Imprezy quadowe
Relacje z imprez
   - Rajd Dakar
Kalendarz imprez quad / atv
Filmy quad `owe
Poradnik
Od czego zacząć
Technika jazdy
Paragraf
Warsztat i serwis
Tuning
Słowniczek
Ekologia
Gdzie jeździć
Pierwsza pomoc
Nawigacja
FORUM Quadzik.pl
Giełda
Quady nasza pasja
Grupy quadowe
Ja i mój quad
Wywiady
Loża szyderców
Konkursy
Patronat medialny
Silesia Quad Adventure
Poland Trophy
Mistrzostwa OFF-ROAD
MT Rally / MT Series
Dzicz Bieszczadzka
Zlot Grizzly
Wystawa Motocykli
Motomaraton
Polish ATV Challenge
Grupa 4x4
sQuadzik
Przydatne linki i adresy
Niespodzianki
CHumor quadowy
GPSownia
Quadzikowe
Filmy quadzikowe
Kalendarze quadowe
Gazeta quadowa
Oznaczenia opon quadów - jak odczytać rozmiar opon? jaki rozmiar dobrać?
Oznaczenia opon quadów - jak odczytać rozmiar opon? jaki rozmiar dobrać?
TEKST: MARCIN STACHURA, ZDJĘCIA: JAREK KOBIERSKI
Prawidłowy rozmiar gumy - Czyli po czym poznać, która będzie odpowiednia?

Każda z nich jest inna. Nawet bliźniaki nie są identyczne. Mają różne cechy, często odmienne i niezrozumiałe dla pozostałych upodobania. Niektóre doceniane są za wielkość, inne grubość, jeszcze inne elastyczność lub zdolności penetracyjne. Nie zapominajmy, że aby dobrze je założyć, koniecznie musimy dopasować rozmiar...


Opony to temat rzeka. Idealnych modeli w teren jest co najmniej tyle ilu jest użytkowników quadów. Dzisiaj nie będziemy się jednak zajmować walorami terenowymi opon, a raczej przybliżymy temat ich rozmiarówki. Potencjalne dwie takie same opony mają inną cenę. Dlaczego...? Płacimy także za ich wielkość. W zależności od posiadanego pojazdu musimy dobrać odpowiedni rozmiar – i nie zawsze taki, jaki chcemy. Warto jednak zaznaczyć, że nie zawsze większa opona kosztuje więcej. Bywa, że z uwagi na rzadkość danej niskiej rozmiarówki, ceny opon na małą felgę przekraczają często swoje „wielkie” odpowiedniki.

Rozmiarówka
Podobnie jak w sklepie z butami nie kupujemy byle jakiego obuwia, które tylko nam się spodoba. Prosimy o interesujący nas rozmiar, aby but był dopasowany i się sprawdzał. Tak samo jest w przypadku opon. Kupując ogumienie musi ono być dopasowane do felg, które posiadamy (ich szerokość oraz średnica). Warto jest także zwrócić uwagę na wysokość opony, aby była taka sama lub bliska zaleceniom producenta. Stosowanie innych na pewno wpłynie negatywnie na niektóre cechy pojazdu, np. układ kierowniczy, licznik prędkości i kilometrów czy inne. Choć są aspekty takiej zamiany, które należy postrzegać jak najbardziej pozytywnie.



Prześwit quada
Dobierając oponę do quada, „bawiąc się” jej wysokością, możemy w bardzo łatwy sposób (bez żadnej ingerencji w mechanikę pojazdu) obniżyć lub podwyższyć czterokołowca względem seryjnej wysokości. I tak, jeżeli zależy nam na obniżeniu środka ciężkości lub zwiększeniu momentu na koło – obniżamy jego średnicę, najprościej poprzez zastosowanie niższego ogumienia. Nie wszyscy przecież chcą mieć dużą zdolność pokonywania nierówności czy brodzenia, niektórzy chcą mieć mocnego i zrywnego quada, stabilnego w zakręcie.

Analogicznie...
Jeżeli chcemy podwyższyć quada (zazwyczaj robią to miłośnicy przepraw), stosujemy wyższe opony. Zwiększa się na pewno prześwit pojazdu. Ostatnio modną zamianą seryjnych 25 i 26 calowych opon jest operacja zakładania nawet
30 calowych gum. Każdy quad wygląda jak monster. Zazwyczaj w przeprawówkach jest pod błotnikami na to miejsce, ale nie zawsze. Stosowanie większego ogumienia wiąże się ze spadkiem momentu obrotowego na koło, dlatego takie zamiany powinno się wykonywać tylko w pojazdach o dużym zapasie mocy. Inaczej układ napędowy (przekładnia pasowa, półosie, mosty) pracuje pod większym obciążeniem i szybciej się zużywa – podobnie układ kierowniczy. Wiedzmy, że w przypadku zmiany rozmiarówki w stosunku do oryginalnej powstają błędy w przebiegu oraz wskaźniku prędkości. Przy dużej różnicy opon – zmiany są znaczące. Również wyhamowanie większego koła wymaga mocniejszych hamulców lub ponadnormatywnego ich zużycia.

4x4
Z uwagi na charakterystykę budowy napędu 4x4 w pojeździe należy zawsze stosować zalecaną do danego modelu rozmiarówkę lub zmniejszać ją, czy zwiększać w takim samym stosunku przedniej osi do osi tylnej. Szczególnie w pojazdach ze stałym napędem 4x4 (np. Honda Fourtrax 300). Wałki napędzają poszczególne mosty z określoną prędkością. Jeżeli wystąpi różnica w prędkości obrotowej kół osi pojazdu, dojdzie do sytuacji, że któraś z nich będzie przyhamowywała cały układ napędowy. Wskutek tego opony na osi z mniejszą prędkością obrotową będą się bardziej zużywać, co jeszcze pomniejszy obwód opony i będzie obciążać dany most, a stąd prosta droga do awarii, której nie obejmie nam żadna gwarancja. Stosowanie zbyt dużych opon, przy jeździe w wymagającym terenie, doprowadza także do wzmożonego zużycia układu kierowniczego oraz łożysk kół pojazdu.

Prześlij do znajomego:
link do artykułu Oznaczenia opon quadów - jak odczytać rozmiar opon? jaki rozmiar dobrać?

wstecz
REKLAMA



jak zamieścić...
Prawa autorskie RSS Reklama Polityka Cookies Kontakt
Wszelkie prawa zastrzeżone - Quadzik.pl - wszystko o quadach 2004-2018. ISSN 1899-9158.