Subskrybuj RSS
Szukaj
Rynek quadów
Testy quadów i akcesoriów
Opisy quadów
Gadżety
Akcesoria quadowe
Aktualności rynkowe
Motoryzacja
Samochody
Imprezy quadowe
Relacje z imprez
   - Rajd Dakar
Kalendarz imprez quad / atv
Filmy quad `owe
Poradnik
Od czego zacząć
Technika jazdy
Paragraf
Warsztat i serwis
Tuning
Słowniczek
Ekologia
Gdzie jeździć
Pierwsza pomoc
Nawigacja
FORUM Quadzik.pl
Giełda
Quady nasza pasja
Grupy quadowe
Ja i mój quad
Wywiady
Loża szyderców
Konkursy
Patronat medialny
Silesia Quad Adventure
Poland Trophy
Mistrzostwa OFF-ROAD
MT Rally / MT Series
Dzicz Bieszczadzka
Zlot Grizzly
Wystawa Motocykli
Motomaraton
Polish ATV Challenge
Grupa 4x4
sQuadzik
Przydatne linki i adresy
Niespodzianki
CHumor quadowy
GPSownia
Quadzikowe
Filmy quadzikowe
Kalendarze quadowe
Gazeta quadowa
Archiwum Quadzik.pl
Test wyciągarki do quada - ComeUp Cub 3s
Test wyciągarki do quada - ComeUp Cub 3s
Tekst: Grzegorz Głowienka, Zdjęcia: Jarek Kobierski, Sylwek Mieczkowski
Przykładem rozwoju firmy ComeUp jest wprowadzenie na rynek nowej serii wyciągarek do quadów pod nazwą Cub. Poprzedni model ComeUp ATV-3000 można było dość często zobaczyć w polskich quadach. Użytkownicy chwalili „stary" model, choć narzekano czasami na słabą szczelność oraz na dość ciężkie wyciąganie liny po wysprzęgleniu. Czy nowsza wersja Cub 3s została poprawiona? Sprawdziliśmy to w terenie.

Firma ComeUp powstała na Tajwanie w 1975 roku. Specjalizuje się w produkcji wyciągarek elektrycznych o różnej sile uciągu oraz akcesoriów do nich.

W 2004 roku ComeUp Industries otworzyła swój drugi oddział fabryki w Szanghaju – w Chinach – w celu wytwarzania półproduktów do wyciągarek ATV/UTV i samochodowych.

Do 2010 roku wyciągarki ComeUp zostały wprowadzone do sprzedaży w ponad 60 krajach – na 5 kontynentach.

Na wyciągarce dumnie przyklejona jest złota nalepka: Made in Taiwan. W Polsce dystrybucją Come Up''''''''a zajmuje się firma Lucky Star Polska z Łodzi.

Ciekawostki ComeUp`owe
Na świecie wyciągarki ComeUp fabrycznie montują do swoich pojazdów Access Motor, TGB i Kymco, Arctic Cat. Yamaha Sweden podpisała kontrakt z ComeUp''''''''em i w sezonie 2010 jako akcesorium opcjonalne w Szwecji były montowane wyciągarki z serii Cub.

Nowa seria Cub
ComeUp Cub może występować zarówno z liną stalową (Cub 3), jak i z syntetyczną (Cub 3s). Oczywiście w zależności od liny w zestawie otrzymamy odpowiednie prowadnice.

Maksymalna siła uciągu to 1361 kg, liczona na pierwszej warstwie liny nawiniętej na bęben. W wyciągarce zastosowano silnik o mocy 1,0 KM, charakteryzujący się na tle konkurencji dość dużym poborem prądu, szczególnie przy większym obciążeniu (przy 1361 kg – nawet 230 A).

ComeUp Cub 3s nie jest najszybszą wyciągarką na rynku, ale jej osiągi powinny zadowalać potencjalnego użytkownika. Trzeba wspomnieć, że jest minimalnie wolniejszy od swojej poprzedniej wersji ATV-3000. Przy maksymalnym obciążeniu Cub 3s będzie wyciągał nas z opresji z prędkością 2 m/min – to wynik prawie dwa razy lepszy od Warn''''''''a 30XT.

Cub 3s dociąży naszego czterokołowca o kolejne 7.2 kg.

Wyciąganie w terenie
ComeUp został zamontowany w Grizzly 700 i pojechał na testy. Jak zapewniał nas importer, przy przekazaniu wyciągarki do testów, seria Cub ma być jeszcze szczelniejsza niż poprzednia wersja (producent zadbał o kolejną serię uszczelek), usprawnione miało zostać działanie sprzęgła.

Faktycznie, lina wyciągała się bez przeszkód, delikatnie, po cichu, bez żadnych szarpnięć. Czerwone pokrętło włączające/wyłączające sprzęgło na początku przekręcało się bardzo delikatnie. Jednak, trochę błota z wodą spowodowało utrudnienia w obsłudze. Mechanizm zaczął uruchamiać się z oporem. Zbyt duża przestrzeń między pokrętłem a korpusem powodowała dostawanie się tam zanieczyszczeń.

Wyciągarka pracowała w miarę cicho. Przy wciąganiu quada pod wzniesienie pod kątem 45 stopni sprawowała się bardzo dobrze, oczywiście quad co jakiś czas „podskakiwał", ale jest to normalne zjawisko, gdyż lina ześlizguje się z kolejnych zwojów dając właśnie taki efekt.

Sprawdziliśmy hamowanie, w tym celu quad został wciągnięty na górę i pozostawiony tam na kilka minut. Nie odnotowaliśmy żadnego, nawet centymetrowego opuszczenia quada, a co za tym idzie ruchu bębna z liną.

Po jednokrotnym wciągnięciu i opuszczeniu wyciągarka nie nagrzała się.

Spróbowaliśmy nawinąć linę w drugą stronę, w ferworze walki w terenie zdarzają się różne sytuacje. Niestety wciąganie quada szło bardzo wolno, widać było, że wyciągarka nie daje rady. Dlatego zawsze należy pamiętać o odpowiednim kierunku nawijania liny na bęben, a jeżeli zauważymy niepokojące zjawisko nagłego osłabnięcia windy, po prostu sprawdźmy najpierw jak zawinął się sznurek.
Wskaźnik końca liny

Producent zaleca, żeby na bębnie wyciągarki zawsze pozostawało minimum 5 zwojów liny. W tym celu końcówka liny została oznaczona na czerwono, żeby uniknąć maksymalnego jej rozwinięcia. W warunkach rajdowych, albo w nocy czy w błocie tego typu wskaźnik staje się bezużyteczny, więc po każdorazowym maksymalnym rozwinięciu liny trzeba nawinąć kilka zwojów na bęben jeszcze przed rozpoczęciem wyciągania quada z opresji.

Podczas testów, a wyciągarka była użyta kilkadziesiąt razy, nie udało się nam wkręcić liny pomiędzy obudowę a bęben. Raz zerwaliśmy syntetyk, ale było to spowodowane przetarciem o ostrą krawędź, a nie wadą fabryczną.

Po testach wyciągarka została rozkręcona, żeby sprawdzić stan wewnętrzny. Mechanizmy wyglądały przyzwoicie, nie odnotowaliśmy zbyt dużego zużycia. Niestety szczelność ComeUp''''''''a Cub 3s pozostawia jeszcze trochę do życzenia. Jak widać na zdjęciach, w mechanizmie pojawiła się woda i trochę korozji. Oczywiście nie wylewaliśmy jej „wiaderkami", ale jej obecność była widoczna. Po umyciu i przesmarowaniu Cub 3s dalej pomaga Grizzlakowi w ciężkim terenie.

Będzie Pan zadowolony...
W trakcie testów, ComeUp Cub 3s zawsze był gotowy do współpracy i póki co nie odmówił posłuszeństwa. Można ją kupić za 1195 zł - wersja Come Up Cub 3s z liną synetetyczną lub za 995 zł - wersja Come Up Cub 3 z liną stalową. Czy warto ją kupić? Za tę cenę na pewno tak – otrzymujemy przyzwoitą wyciągarkę, może nie do końca idealną i uszczelnioną przed wodą, ale jak się o nią zadba, powinna nie raz wydobyć naszą maszynę z błota.


NA PLUS:
W miarę cicha praca.
Łatwe rozwijanie liny po wysprzęgleniu.
Stosunkowo niska cena, jak za taką jakość.
Prędkość wyciągania przy maksymalnym obciążeniu.

NA MINUS:
Duży pobór prądu.
Niewystarczające uszczelnienie przed wodą.
Uruchamianie sprzęgła z oporem (zbyt duża przestrzeń między pokrętłem sprzęgła a korpusem powodowała dostawanie się zanieczyszczeń i utrudnienia w obsłudze, ale po oczyszczeniu pokrętło znowu przekręcało się bardzo delikatnie).

Dane techniczne ComeUp Cub 3s:
Uciąg liny: 1 361 kg / 3,000 lb
Moc silnika: 800 W / 1.0 KM
Przekładnia: 3-stopniowa planetarna
Przełożenie: 138.5:1
Hamulec: Dynamiczny i mechaniczny
Sprzęgło: Załączane pokrętłem
Lina: 4.8 mm x 15.2 m syntetyczna SK-75
Sterowanie: Na kierownicę
Rozstaw otworów montażowych: 76 mm x 124 mm
Wymiary bębna: 55 mm x 75 mm
Waga z liną syntetyczną: 7.2 kg

Podziękowania dla:
– Lucky Star Polska – www.nowegumy.pl za udostępnienie wyciągarki do testów,
– Kopalni Barbara Tarczyn – Grzegorz Ślipiec za udostępnienie miejsca do testów,
– Sylwka Mieczkowskiego za pomoc w testach wyciągarki.
Zobacz co piszą na Forum Quadzik.pl:
Wyciągarka do quada - jaką wybrać?

Prześlij do znajomego:
link do artykułu Test wyciągarki do quada - ComeUp Cub 3s

wstecz
REKLAMA

jak zamieścić...
Prawa autorskie RSS Reklama Polityka Cookies Kontakt
Wszelkie prawa zastrzeżone - Quadzik.pl - wszystko o quadach 2004-2015. ISSN 1899-9158.