Subskrybuj RSS
Szukaj
Rynek quadów
Testy quadów i akcesoriów
Opisy quadów
Gadżety
Akcesoria quadowe
Aktualności rynkowe
Motoryzacja
Samochody
Imprezy quadowe
Relacje z imprez
   - Rajd Dakar
Kalendarz imprez quad / atv
Filmy quad `owe
Poradnik
Od czego zacząć
Technika jazdy
Paragraf
Warsztat i serwis
Tuning
Słowniczek
Ekologia
Gdzie jeździć
Pierwsza pomoc
Nawigacja
FORUM Quadzik.pl
Giełda
Quady nasza pasja
Grupy quadowe
Ja i mój quad
Wywiady
Loża szyderców
Konkursy
Patronat medialny
Silesia Quad Adventure
Poland Trophy
Mistrzostwa OFF-ROAD
MT Rally / MT Series
Dzicz Bieszczadzka
Zlot Grizzly
Wystawa Motocykli
Motomaraton
Polish ATV Challenge
Grupa 4x4
sQuadzik
Przydatne linki i adresy
Niespodzianki
CHumor quadowy
GPSownia
Quadzikowe
Filmy quadzikowe
Kalendarze quadowe
Gazeta quadowa
Jeździmy "na szeroko", czyli dystanse z dystansu.
Jeździmy "na szeroko", czyli dystanse z dystansu.
Tekst: Grzegorz Głowienka, Zdjęcia: Jarek Kobierski

Jakie rodzaje
Na rynku jest wiele produktów, za pomocą których możemy poszerzyć naszego quada. Ważne, aby zastosować najbardziej optymalny rozstaw kół, spełniający nasze oczekiwania. Poszerzenie pojazdu o 10 procent jest w zupełności wystarczającą odległością, która wspomoże stabilność oraz nie będzie za bardzo zużywała naszego pojazdu. Jeżeli chcemy poszerzyć pojazd o 10 cm, montujemy dwa dystanse po 5 cm na każdą stronę.



Coraz częściej zdarza się, że części do quada zamawiamy przez Internet. Przeglądając oferty sklepów w sieci napotykamy na niezrozumiałe dla nas oznaczenia. W przypadku dystansów symbol: 4/144 oznacza, że oferowane dystanse mają cztery otwory na śruby rozmieszczone od siebie w odległości 144 mm - mierzone po przekątnej.

Oczywiście z uwagi na zastosowanie oraz masę wyróżniamy kilka rodzajów dystansów.
Dystanse dedykowane – są to produkty skierowane tylko do danego modelu quada. Stosuje się je do tych pojazdów, gdzie nie ma możliwości, z różnych względów, stosowania dystansów uniwersalnych (nietypowy rozstaw śrub mocujących, brak możliwości stosowania dużego – standardowego offsetu, nietypowa konstrukcja hubsa lub felgi, czasem konstrukcja zacisku hamulcowego).
Dystanse uniwersalne – pokrywają dwa rozmiary śrub mocujących: przód 144 mm i 156 mm oraz tył 110 mm i 115 mm. Dystanse uniwersalne mogą być zbudowane z wysoko wytrzymałego tworzywa i są stosowane tam, gdzie liczy się mała masa pojazdu, np. w Supermoto. Na rynku jest wiele firm oferujących również lekkie aluminiowe dystanse uniwersalne, które dostosowane są do rozstawu śrub mocujących najpopularniejszych pojazdów. Dystanse, w zależności od producenta, mają różną konstrukcję, ale wszystkie doskonale sprawdzają się głównie w pojazdach sportowych, dla których w większości są dedykowane.
Firmy produkujące akcesoria ATV posiadają w ofercie specjalny rodzaj dystansów tj. adaptery do kół. Spełniają one podwójną rolę. Po pierwsze poszerzają, a po drugie zmieniają rozstaw śrub. Jest to szczególnie przydatne kiedy fabryczny rozstaw okazuje się nietypowy i nie pasuje do większości oferowanych na rynku felg. Adaptery poszerzając zmieniają rozstaw śrub najczęściej z 4/136 na 4/110 oraz z 4/156 na 4/110.
Warto jest kupować dystanse renomowanych firm. Mamy wtedy gwarancję, że dystans będzie dokładnie wykonany. To ważne, żeby uniknąć efektu „bicia” koła, czy też niewłaściwego osadzenia dystansu na piaście. Odpowiednio dobrany dystans wpasuje się idealnie w wystające „kiełki” hubsa, które normalnie podtrzymują i stabilizują felgę. Producenci dystansów rozwiązują to w różny sposób: wykonują w szerokich dystansach dodatkowy uskok, albo robią je cieńsze i wtedy wewnętrzny otwór dystansu pełni rolę stabilizatora.

Prześlij do znajomego:
link do artykułu Jeździmy "na szeroko", czyli dystanse z dystansu.

wstecz
REKLAMA



jak zamieścić...
Prawa autorskie RSS Reklama Polityka Cookies Kontakt
Wszelkie prawa zastrzeżone - Quadzik.pl - wszystko o quadach 2004-2018. ISSN 1899-9158.