Subskrybuj RSS
Szukaj
Rynek quadów
Testy quadów i akcesoriów
Opisy quadów
Gadżety
Akcesoria quadowe
Aktualności rynkowe
Motoryzacja
Samochody
Imprezy quadowe
Relacje z imprez
   - Rajd Dakar
Kalendarz imprez quad / atv
Filmy quad `owe
Poradnik
Od czego zacząć
Technika jazdy
Paragraf
Warsztat i serwis
Tuning
Słowniczek
Ekologia
Gdzie jeździć
Pierwsza pomoc
Nawigacja
FORUM Quadzik.pl
Giełda
Quady nasza pasja
Grupy quadowe
Ja i mój quad
Wywiady
Loża szyderców
Konkursy
Patronat medialny
Silesia Quad Adventure
Poland Trophy
Mistrzostwa OFF-ROAD
MT Rally / MT Series
Dzicz Bieszczadzka
Zlot Grizzly
Wystawa Motocykli
Motomaraton
Polish ATV Challenge
Grupa 4x4
sQuadzik
Przydatne linki i adresy
Niespodzianki
CHumor quadowy
GPSownia
Quadzikowe
Filmy quadzikowe
Kalendarze quadowe
Gazeta quadowa
Archiwum Quadzik.pl
Jeździmy "na szeroko", czyli dystanse z dystansu.
Jeździmy "na szeroko", czyli dystanse z dystansu.
Tekst: Grzegorz Głowienka, Zdjęcia: Jarek Kobierski
Nie rzadko bywa, że dopiero co kupiony pojazd okazuje się dla nas „za cienki”. Silniczek zbiera się, tylko jakoś w zakrętach, pomimo naszej wiedzy, nie idzie utrzymać się na kanapie i quad przewraca się na bok. Trzeba będzie go poszerzyć...

Co to są dystanse

Dystanse to kolokwialnie mówiąc „poszerzacze”. Są to elementy dodatkowe, stosowane również w tuningu, służące do zwiększenia szerokości pojazdu poprzez zwiększenie odległości pomiędzy mocowaniem felgi koła a hubsem (czyli piastą). Uzyskany dzięki temu „dystans” poszerza rozstaw kół pojazdu, co wpływa bezpośrednio na jego właściwości jezdne. W quadzie zazwyczaj poszerzamy dwie osie. Zdarza się jednak, że dystanse zakładamy tylko na oś tylną. Poszerzenie pojazdu ma swoje pozytywne i negatywne skutki, które decydują o jakości jazdy oraz zużyciu poddanych większym siłom elementów quada.



Do czego służą
Po założeniu dystansów, każdy pojazd sprawia wrażenie bardziej okazałego. Zwiększenie szerokości quada już na pierwszy rzut oka cieszy posiadacza. Czterokołowiec jest bardziej muskularny, nabiera nowego, agresywnego wyglądu. Stosując wraz z dystansami szersze opony o wyższym profilu mamy do czynienia z zupełnie innym quadem w terenie, o ile oczywiście starczy nam mocy silnika aby całą tę modyfikację pociągnąć.

Poprawnie założone dystanse poszerzają nam całą maszynę, obniżając jednocześnie środek ciężkości. Dystanse mają za zadanie spełnić rolę stabilizacyjną. W momencie brania zakrętu mamy możliwość uzyskania większej prędkości na winklu. Jadąc tym samym pojazdem bez dystansów nie osiągnęlibyśmy takiego efektu. Również nawrotka w miejscu jest łatwiejsza do wykonania szerszym quadem niż węższym - przy zastosowaniu tego samego silnika, napędu i stanu opon. Na trawersach odpowiednio poszerzony pojazd sprawia wrażenie przylepionego do podłoża. Łatwiej i bezpieczniej się nim jeździ na przechyłach, co ułatwia kontrolę nad quadem.

Dystanse są stosowane i w sporcie i w przeprawach, rzadziej w turystyce. Są quady, które już na etapie konstrukcyjnym zostały obdarowane większym rozstawem kół, i po opuszczeniu linii montażowej nie wymagają dodatkowych modyfikacji. Opinia stabilności jest jednak pojęciem względnym. Granica przewrócenia quada jest co prawda przesunięta, ale nadal bardzo cienka.

Prześlij do znajomego:
link do artykułu Jeździmy "na szeroko", czyli dystanse z dystansu.

wstecz
REKLAMA

jak zamieścić...
Prawa autorskie RSS Reklama Polityka Cookies Kontakt
Wszelkie prawa zastrzeżone - Quadzik.pl - wszystko o quadach 2004-2015. ISSN 1899-9158.