Subskrybuj RSS
Szukaj
Rynek quadów
Testy quadów i akcesoriów
Opisy quadów
Gadżety
Akcesoria quadowe
Aktualności rynkowe
Motoryzacja
Samochody
Imprezy quadowe
Relacje z imprez
   - Rajd Dakar
Kalendarz imprez quad / atv
Filmy quad `owe
Poradnik
Od czego zacząć
Technika jazdy
Paragraf
Warsztat i serwis
Tuning
Słowniczek
Ekologia
Gdzie jeździć
Pierwsza pomoc
Nawigacja
FORUM Quadzik.pl
Giełda
Quady nasza pasja
Grupy quadowe
Ja i mój quad
Wywiady
Loża szyderców
Konkursy
Patronat medialny
Silesia Quad Adventure
Poland Trophy
Mistrzostwa OFF-ROAD
MT Rally / MT Series
Dzicz Bieszczadzka
Zlot Grizzly
Wystawa Motocykli
Motomaraton
Polish ATV Challenge
Grupa 4x4
sQuadzik
Przydatne linki i adresy
Niespodzianki
CHumor quadowy
GPSownia
Quadzikowe
Filmy quadzikowe
Kalendarze quadowe
Gazeta quadowa
Wspomaganie w quadzie
Wspomaganie w quadzie
Grzegorz Głowienka
Czy w momencie wprowadzenia wspomagania w quadzie, nie bliżej mu do samochodu? Czy za chwilę nie będziemy mieć szyb, dachów, drzwi a nasze quady nie zamienią się w samochody terenowe w wersji mikro? Wspomaganie to tylko taki gadżet, czy naprawdę do czegoś służy? Opinii użytkowników jest tak wiele jak sprzedanych quadów ze wspomaganiem. Jedno jednak przewija się w wypowiedziach dosyć często: „nie bolą ręce, a Ty nie walczysz z kierownicą”.
 
Jako pierwsza wspomaganie (EPS – Electric Power Steering) wprowadziła Yamaha w swoim flagowym modelu Grizzly. Europejska premiera tego systemu oraz quada G700FI odbyła się w maju 2006 roku na poligonie w Orzyszu. Dwa lata później we wspomaganie został zaopatrzony nowy model G550FI. W nim poprawiono już „choroby wieku dziecięcego” systemu EPS. Również Honda wyposażyła we wspomaganie model Foreman 500 4x4 ES, który jest oferowany z tym właśnie systemem niestety tylko na rynku amerykańskim. Zasadność systemu potwierdziły także firmy Polaris oraz Suzuki, których wybrane modele quadów również są wyposażone we wspomaganie.

Mechanizm wspomagania w quadzie Yamaha Grizzly 700
 
Wspomaganie zostało wprowadzone po to, aby wspomóc i tak ciężką pracę kierowcy. Korzystając z systemu EPS jazda po nierównościach, kamieniach oraz z załadowanymi bagażnikami staję się dużo bardziej komfortowa. Za właściwą pracę całego systemu odpowiada ECU, nadaje właściwe wspomaganie na kolumnę kierowniczą poprzez kontrolę prędkości koła i prędkości obrotowej silnika. Proces uruchomienia silnika elektrycznego wspomagającego kolumnę kierowniczą trwa milisekundę. Kierujący często nie zdaje sobie sprawy z tego, że urządzenia EPS działają, czuje tylko wyraźny komfort z prowadzenia quada. EPS także ułatwia nam jazdę w momencie załączenia blokady przedniego mostu. Im większa prędkość pojazdu, tym siła wspomagania działająca na kierownicę jest niższa. Najwyższą wartość wspomagania uzyskamy w momencie utrzymywania najniższej prędkości. Jest to bardzo ważne dla bezpieczeństwa kierującego i wbrew obiegowej opinii przeciwników wspomagania, quad sam nie skręca.

Wspomaganie w quadzie pełni taką samą rolę co w samochodzie. Dodatkowo stabilizuje skręt i drgania przenoszone z kół.
 
A jak to działa?
Poniżej przedstawiamy schemat pracy wspomagania Yamahy, która bardzo przejrzyście zaprezentowała pracę tego innowacyjnego dla quada systemu.

Schemat pracy wspomagania Yamahy, która bardzo przejrzyście zaprezentowała pracę tego systemu

Prześlij do znajomego:
link do artykułu Wspomaganie w quadzie

wstecz
REKLAMA



jak zamieścić...
Prawa autorskie RSS Reklama Polityka Cookies Kontakt
Wszelkie prawa zastrzeżone - Quadzik.pl - wszystko o quadach 2004-2018. ISSN 1899-9158.