Subskrybuj RSS
Szukaj
Rynek quadów
Testy quadów i akcesoriów
Opisy quadów
Gadżety
Akcesoria quadowe
Aktualności rynkowe
Motoryzacja
Samochody
Imprezy quadowe
Relacje z imprez
   - Rajd Dakar
Kalendarz imprez quad / atv
Filmy quad `owe
Poradnik
Od czego zacząć
Technika jazdy
Paragraf
Warsztat i serwis
Tuning
Słowniczek
Ekologia
Gdzie jeździć
Pierwsza pomoc
Nawigacja
FORUM Quadzik.pl
Giełda
Quady nasza pasja
Grupy quadowe
Ja i mój quad
Wywiady
Loża szyderców
Konkursy
Patronat medialny
Silesia Quad Adventure
Poland Trophy
Mistrzostwa OFF-ROAD
MT Rally / MT Series
Dzicz Bieszczadzka
Zlot Grizzly
Wystawa Motocykli
Motomaraton
Polish ATV Challenge
Grupa 4x4
sQuadzik
Przydatne linki i adresy
Niespodzianki
CHumor quadowy
GPSownia
Quadzikowe
Filmy quadzikowe
Kalendarze quadowe
Gazeta quadowa
Archiwum Quadzik.pl
Cectek Quadrift - uliczny ślizgacz
Cectek Quadrift - uliczny ślizgacz
Marcin Stachura
Dzisiaj aby przebić się przez gąszcz modeli znanych i sprawdzonych marek nie wystarczy tylko chcieć i mieć kapitał. Dzisiaj trzeba wydać na świat produkt, którego wyposażenie, budowa, lub przeznaczenie będą odmienne od stałych wzorców.

Cectek to dziecko tajwańskiej firmy API Co., Ltd.. Europejska prapremiera tego quada miała miejsce w Szwecji. Jako jedni z nielicznych redakcja Quadzik.pl mogła zapoznać się bliżej z tym produktem w siedzibie firmy ATV Sweden. Po efektownej prezentacji Quadrifta przez głównego projektanta Cozy Changa, wiedzieliśmy, że będzie to coś zupełnie innego.

Obejrzyj film z testów quada Cectek Quadrift 500
przygotowany przez TV Quadzik



Rozwiązania
Z uwagi na przeznaczenie quada, napęd na skrzynię przekazywany jest za pomocą wzmocnionego paska napędowego. Dalej ze skrzyni wałkiem na tylne, niezależnie zawieszone koła. Chociaż lepiej do charakterystyki jazdy pasowałby wahacz centralnym amortyzatorem.
Tylny most w zależności od potrzeb można zablokować na stałe, lub pozostawić „odblokowany” w stosunku 70/30 między kołami. Dzięki temu podróżujemy wygodnie, oszczędzając opony.
Na pewno nowatorskie aczkolwiek dziwne w użytkowaniu jest pokrętło zmiany biegów.


Silnik
Zasadniczą różnicą pomiędzy typowym silnikiem wykorzystywanym w quadach a zastosowanym w pojazdach Cectek jest wykorzystanie koncepcji stosowanych przy budowie silników samochodowych. Chodzi tutaj głównie o sposób jego montażu i budowy łożyska ślizgowego na wale, które w przypadku Cectek`a jest podobnie jak w samochodach jest bardzo cienkie i odporne na długotrwałą pracę. Różnica jest także w samym jego smarowniku, gdzie olej wtryskiwany pod odpowiednim ciśnieniem pozwalając na dodatkowe przedłużenie życia napędu. Obecnie tylko dwie firmy ATV korzystają z tej technologii.
Układ wylotowy jest wyposażony w specjalny czujnik mierzący stan spalin. Pomaga to w doborze właściwej mieszanki paliwa do pracy silnika w momencie zmiany warunków atmosferycznych, czy charakterystyki terenu po jakim się poruszamy. Kontrolując spaliny komputer przelicza z jaką mieszanką mamy do czynienia i ustala najlepszą z możliwych, w celu utrzymania największej mocy silnika. Podobny czujnik mamy w układzie dolotowym, oceniający np. ciśnienie powietrza, jego wilgotność itp.


Sprzęgło
Jak informuje producent, Cectek zrezygnował z tradycyjnego sprzęgła odśrodkowego. Duża moc przekazywana z silnika doprowadza do sytuacji, że sprzęgło takie przegrzewa się i nie spełnia swojej roli. Dlatego w kooperacji z Kanadyjczykami Cectek zastosował łożyskowane sprzęgło mechaniczne. Silnik bezpośrednio napędza pasek napędowy, który z kolei przekazuje napęd na skrzynię. Dzięki temu wykorzystujemy pełną moc silnika, co jest ważne zwłaszcza przy ruszaniu ze startu zatrzymanego. Pasek pełni tutaj rolę tylko transmisyjną, a nie bierze udziału w dostosowywaniu przełożenia do prędkości jazdy. Sprzęgło natomiast załącza się od pewnej, niskiej wartości obrotów silnika i przekazuje dokładnie tyle obrotów na skrzynię ile trzeba, bez niepotrzebnej straty mocy i poślizgu.


Wrażenia z jazdy
Quadrift to „wózek” typowo na asfalt, stare place zakładowe, opuszczone hangary, lotniska czy składy. Można nim także spokojnie śmigać po drogach, ale jak wiemy na nich nie jesteśmy sami, a i inni użytkownicy nie zawsze są wyrozumiali na nasze popisy – i z resztą słusznie. Dlatego najlepsza zabawa jest tam gdzie jest płasko, pusto i z daleka od ruchu miejskiego. My wypróbowaliśmy testowane pojazdy poza miejską dżunglą. Odwiedzając czasami miejsca zaginione gdzieś głęboko w Polsce.
Przede wszystkim „ślizgacze” te przeznaczone są głównie do zabawy. Nie obce są im ciasne zakręty, kręcenie bączków oraz ostre nawrotki na asfalcie. Quad zbiera się dosyć szybko, bardzo gwałtownie reaguje na gaz. Wydajne jest także hamowanie silnikiem. Przy tym jest bardzo stabilny w zakrętach z uwagi na swoją konstrukcję. Przy takiej jeździe Quadrift lubi idealnie gładki asfalt. Polna droga to szczyt zdolności terenowych tego quada.
Problemem w trakcie jazdy jest myszkowanie pojazdu. Zwykły podmuch wiatru jest w stanie przestawić nas na drugi pas. Warto byłoby poprawić konstrukcję przedniego zawieszenia, gdyż przy dużych prędkościach pojazd zachowuje się na nierównej jezdni niebezpiecznie.


Galerie powiązane z artykułem:
Cectek Quadrift 500 - test
Prezentacja quadów CECTEK
europejska_prezentacja_quadow_cectek
Cectek Quadrift
Cectek Gladiator

Prześlij do znajomego:
link do artykułu Cectek Quadrift - uliczny ślizgacz

wstecz
REKLAMA

jak zamieścić...
Prawa autorskie RSS Reklama Polityka Cookies Kontakt
Wszelkie prawa zastrzeżone - Quadzik.pl - wszystko o quadach 2004-2015. ISSN 1899-9158.