Subskrybuj RSS
Obecny czas: Czw 23 Paź, 2014

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 14 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 Temat postu: Wyciągarka do quada - analiza teoretyczna
PostWysłany: Czw 17 Kwi, 2008 
Offline

Rejestracja: Pon 17 Paź, 2005
Posty: 615
Miejscowość: Warszawa
Wyciągarka nawiaja kolejne warstwy/zwoje liny.

Wiadomo, ze na każdym kolejnym zwoju, mocy wyciągatki spada i wzrasta pobór prądu (bardzo niekorzystne zjawisko!)
Wynika to z prostej zasady momentu na ramieniu. W tym wypadku ramieniem jest promień bębna wyciągartki zwiększany o grubość nawiniętej liny, czyli w uproszczeniu ZWOJE.
Czym większe ramię, tym więcej potrzeba mocy silnika powiązanej z przełożeniem przekładni wyciągarki i tarciem jej elementów.

Myśląc więc o potrzebnej wyciągarce i porównując modele trzeba poza marką czy jakością brac pod uwagę:

1.Uciąg wyciągarki na pierwszym zwoju (nie ma wtedy wpływu na porównaie rodzaj i grubość i długość zastosowanej liny
2.Pobór prądu dla pewnego stałego obciążenia – proponuję 1000 funtów/454kg.
3.Szybkość zwijania liny, jako pochodna mocy silnika i stopnia przekładni na konkretnym zwoju.

Garsc danych: obciążenie 1000 funtów, pierwszy zwój

Wyciągarki WARN:
- model 1.5 pobiera 44 amperów prądu, moc 0.4HP, przełożenie 103:1
- model 2.5 pobiera 88 amperów prądu, moc 0.9HP, przełożenie 136:1
- model 3.0 pobiera 75 amperów prądu, moc 0.9HP, przełozenie 136:1
- model 4.0 pobiera 106 amperów prądu, moc 1.5HP, przełożenie 136:1
- model RT/XT15 pobiera 44 amperów prądu, moc 0.4HP, przełożenie 103:1
- model RT/XT25 pobiera 67 amperów prądu, moc 0.9HP, przełożenie 154:1
- model RT/XT30 pobiera 67 amperów prądu, moc 0.9HP, przełożenie 154:1
- model XT40 pobiera 88 amperów prądu, moc 1.5HP, przełożenie 136:1
- model RT40 pobiera 106 amperów prądu, moc 1.5HP, przełożenie 136:1


Wyciągarki COME-UP
- model ATV3000 pobiera 70 amperów prądu, moc 1HP, przełozenie 145:1
- model UTV4000 pobiera 70 amperów prądu, moc 1HP, przełozenie 184:1

Jakie wnioski?
Ze starszych wyciągarek Warna, zdecydowanie najlepszą był WARN 3.0.
To szybka wyciągarka (136:1) i pobierająca mało prądu. Lepszy, bardziej wydajny silnik niż najpopularniejsza 2.5 i solidniej wykonana (2.5 miał plastikową obudowę!)

Z nowych wyciągarek, interesująco wygląda WARN XT40, bo ma mocny silnik, pobiera rozsądny prąd i jest szybka (136:1).

RT40 nie jest dobrym pomysłem, bo ma za duży pobór prądu.

Ostatnio popularny COME-UP UTV4000 ma mały silnik (w relacji do deklarowanego uciągu) i pobiera niewiele prądu, ale cała jej moc wygenerowana jest przez gigantyczne przełożenie.
Jakie są tego konsekwencje teoretyczne?
1.bardzo wolna
2.duże tarcie wewnętrzne i obciążenie przekładni
3.chyba nie da się rozwinąć liny ręcznie (?) – ktoś skomentuje z praktyki?

Info Sklep Quadzik.pl: W naszym quadzikowym sklepie dostępne są Wyciągarki ComeUp do quadów oraz Wyciągarki ComeUp do samochodów terenowych.


Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterUdostępnij na Google+Udostępnij na MySpace
Góra
 Profil  
 
DATEX zbroja 1884 czarna
DATEX zbroja 1884 czarna
159,00 PLN
Wysokiej klasy ochraniacz klatki piersiowej, pleców, ramion i braków. Komplet ochraniaczy wykonany z twardego tworzywa na gumowej piance, naszytych na siatkę: siedmioczęściowy ochraniacz kręgosłupa, ochraniacze klatki piersiowej, barków, ramion, łokci i przedramion...
Lampa DATEX LED 60W (6*10W CREE) flood
Lampa DATEX LED 60W (6*10W CREE) flood
232,66 PLN
Dzięki zastosowaniu, jako źródło światła, najodpowiedniejszych diod typu LED nasze lampy mają małe wymiary i są mniej narażone na uszkodzenia niż ich większe odpowiedniki, jednocześnie dają wyjątkowo mocny strumień bardzo jasnego światła.
Dystanse do quadów
Dystanse do quadów
198,00 PLN
Lekkie, aluminiowe dystanse CROSSPRO wyprodukowane w Portugalii, to doskonała opcja dla tych, którzy potrzebują poszerzyć swój pojazd...
 Temat postu:
PostWysłany: Czw 17 Kwi, 2008 
Offline

Rejestracja: Pon 17 Paź, 2005
Posty: 615
Miejscowość: Warszawa
idźmy dalej.

Skoro wraz z kolejną nawiniętą warstwą liny maleje nam maksymalny uciąg wyciągarki, czyli silnik widzi to jako zwiększone obciążenie, a co za tym idzie, zwiekszony pobór prądu z akumulatora, nalezy dążyć do operowania mozliwie na pierwszych warstwach liny.

Przykład:
Wyciągarka WARN 3.0
1 warstwa liny – uciąg 1361kg
2 warstwa liny – uciąg 1198kg
3 warstwa liny – uciąg 1052kg
4 warstwa liny – uciąg 925kg


Jezeli mamy 15m liny, a zwykle wyciągamy się na nie więcej niż 5-10m to może należy:
1. skrócić linę do 10-12m, pamiętajac o zostawianiu minimum 3 zwojów wolnych na bębnie
2. Rozwijać linę bardziej niż jest to konieczne a nadmiar owijac np wokół drzewa (?).

Pracujemy wtedy na pierwszych warstwach, zmniejszając pobór prądu i moc wyciągarki a co za tym idzie także szybkość. Mniej obciążony silnik kręci się szybciej.

Zwinięcie później nadmiaru liny pobiera bardzo mało prądu z układu zasilającego.
Nie warto też zwijać liny do końca. Nadmiar można owinąć np. wokół skrzynki na przednim bagażniku.

To jest zatem rekomendacja racjonalna dla szaleńców wyciągarkowych używająych ich na potęgę na relatywnie krótkich odcinkach.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Czw 17 Kwi, 2008 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pon 29 Sie, 2005
Posty: 1339
Miejscowość: Warszawa
Gdyby znalazł się ktoś chętny do przeprowadzenia profesjonalnego testu opisywanych przez Maćka wyciągarek , jestem w stanie udostępnić większość z opisywanych modeli.
Chcialbym zobaczyć rzeczywiste testy w terenie , nie tylko suche dane i liczby...

_________________
3fun - bo quady są naszą pasją


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Czw 17 Kwi, 2008 
Offline

Rejestracja: Pon 17 Paź, 2005
Posty: 615
Miejscowość: Warszawa
ETAP 3. BLOCZEK

Zastosowanie bloczka pozwala nam zwiększyć dwukrotnie moc wyciągarki albo zmniejszyć zużycie prądu poprzez obniżenie obciążenia wyciągarki.

Nie ma nic za darmo.

Kosztem jest dwukrotne zmniejszenie prędkości wyciągania pojazdu i dwukrotne skrócenie maksymalnego odcinka wyciągania.

Teoretycznie więc, jezeli chcemy się wyciągnąć na 13m zrobimy to na raz bez bloczka (mając 15m linę) lub z jednym przebięciem liny przy zastosowaniu bloczka. Być może całościowy pobór prądu będzie identyczny dla całego wyciągania, ale pamiętajmy, że wciągamy się quadem WŁĄCZONYM, więc cały czas doładowywanym!

Chodzi o to, że bez bloczka, alternator nie da rady nam doładowac akumulatora w czasie używania wyciągarki a przy bloczku jest szansa, że mu się to uda lub przynajmniej dostarczany przez niego prąd wystarczy wyciągarce. (ktoś sprawdzał ile zostaje prądu dla akumulatora po odjęciu układu wtryskowego itp.?)


Bloczek oczywiście ma masę innych zastosowań (choćby windna quadowa), więc powinno to być obowiązkowe wyposażenie quada przeprawowego.

Kilka dodatkowych uwag:

1. Zejdź z quada kiedy go wyciągasz. Zostanie więcej prądu w akumulatorze, szybciej się wyciągniesz i BEZPIECZNIEJ
2. Wyłącz o ile to możliwe ŚWIATŁA. To kilkadziesiat wat więcej dla wyciągarki! Dobrą alternatywą jak jest ciemno jest szperasz, zwykle pobierający ok 30W.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Czw 17 Kwi, 2008 
Offline

Rejestracja: Pon 17 Paź, 2005
Posty: 615
Miejscowość: Warszawa
ETAP 4: STYKI

80 czy 100 amperów to gigantyczny prąd. Tyle może pobierac wyciagarka w czasie pracy!

Gdybysmy taki prąd puscili przy napieciu 220V otrzymalibysmy urzadzenie pobierajace aż 22 kilowaty!

Dlatego wlaśnie kable wyciagarkowe sa takie grube, gdyż inaczej spaliłyby się z powodu swojej rezystancji i wydzielanej przez taki duzy prąd energii cieplnej (watt) powodowanej rezystancją kabla, wg prostego wzoru:
P(MOC)=V(napięcie)*A(nateżenie prądu) oraz
I(prąd, natężenie) =U(napięcie)/R(opór, rezystancja)

Skoro w układzie mamy napiecia ok 12V, to żeby osiągnąc potrzebną moc musimy dostarczyc do wyciagarki ogromny prąd.

Kluczowa więc jest REZYSTANCJA.

Zmniejszamy ją dając duzy przekrój kabla i zmniejszając jego długość o ile jest to możliwe.

Pojawia się jeszcze dodatkowy problem. Jest nim rezystacja styków.

W środowisku quadowym, woda jest wszedzie, a woda to korozja, czyli utlenianie się metalu. Nie tylko tlenki powstają, ale także inne zwiazki wynikające ze styków różnych metali.


Mamy kilka kluczowych miejsc:
1. Klemy akumulatora, czy raczej przykrecane styki
2. Styki na przekaźniku wyciagarki
3. Styki na wyciagarce.

Najbardziej narazone na korozję sa styki na wyciągarce a powszechnie stosowane gumowe kapturki jeszcze pogarszają sprawę, gdyż zatrzymują wodę. :!:

Szczególnie dotyczy to dolnego kapturka, gdyż z górnego woda jeszcze jakoś się wydostanie grawitacyjnie.


Polecam więc zdjęcie kapturków, lub przynajmniej uzycie specjalnego żelu dielektrycznego i wypełnienie nimi przestrzeni pomiędzy dokreconymi stykami a kapturkiem.

Kliedy jednak zauwazymy korozję (poluzowanie jest na porzadku dziennym i trzeba sprawdzać czy kable są dobrze dokręcone) trzeba styki koniecznie oczyścić.

Najlepiej sie do tego nadaje KONTAKT 60 lub 61

Image

KONTAKT 60 lepiej czyści a KONTAKT 61 dodatkowo smaruje.

Nalezy popsikac specyfikiem (lepszy jest kontakt 60) na nakrętkę, końcowkę kabla i trzepień śruby i odczekac moment.
Wytrzeć powierzechnie po kilku minutach i powtórzyć czynność.

Doskonale do czyszczenia nadają się waciki do czyszczenia uszu.

Nakrętkę można położyć na innym wynalazku kobiet, czyli na okragłych płatkach kosmetycznych z waty. Trzeba na nie popsikać KONTAKTEM 60/61 i położyc na mokrej powierzchni nakrętkę. Po jakimś czasie potrzec nakrętką po mokrej powierzchni płatka, żeby usunąc rozpuszczona rdzę.

Kiedy już oczyścimy powierzchnie, zalecam uzycie "Smaru do połączeń elektrycznych".

Image

Jest to rodzaj miedzianej przewodzacej mazi. Nakladamy odrobine na gwintowany trzpień do mocowania kabli wyciągarkowych i nakładamy na to końcówki kabla i nakrecamy nakrętkę. Wszystko dobrze ale z czuciem dokręcamy kluczem oczkowym.

Podobne czynności nalezy przeprowadzić na wszystkich stykach kabli raz na jakiś czas.

Wyciągarka czasem ratuje nas z niemałych opresji. Nalezy jej się trochę uwagi :-)


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Czw 17 Kwi, 2008 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: Śro 30 Sie, 2006
Posty: 816
Miejscowość: Kabaty :)
Cytuj:
Gdyby znalazł się ktoś chętny do przeprowadzenia profesjonalnego testu opisywanych przez Maćka wyciągarek , jestem w stanie udostępnić większość z opisywanych modeli.
Chcialbym zobaczyć rzeczywiste testy w terenie , nie tylko suche dane i liczby...



Taki test wymagałby dość długiego czasu...
W okolicach czerwca mogę się tym bliżej zainteresować.

_________________
.:GALEON:.
_______________________________________
Ogień w sercu, diamenty na twarzy... a błoto na plecach...


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Czw 17 Kwi, 2008 
Offline

Rejestracja: Pon 17 Paź, 2005
Posty: 615
Miejscowość: Warszawa
Żeby to dobrze zrobic trzeba sie narobić...jak ze wszystkim.
Trzeba zaczać od wymyslenia powtarzalnej procedury, sprawdzac napięcia na akumualtorze, prądy, predkości. itp. Producenci wygają stosowanie odpowidnich przerw pomiędzy wyciągnięciami (zwykle 10 minut).
Nielatwe zadanie....


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pią 18 Kwi, 2008 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pon 29 Sie, 2005
Posty: 1339
Miejscowość: Warszawa
Masz rację Maciek , pod warunkiem , że chcialbyś stworzyć warunki laboratoryjne do badań, ja widzialbym raczej bardziej obrazowe testy - coś w stylu Top Gear - z jajem a jednak dajace wymierny przekaz co jak działa i raczej w rzeczywistych warunkach.

_________________
3fun - bo quady są naszą pasją


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Sob 19 Kwi, 2008 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pon 19 Lut, 2007
Posty: 1037
Miejscowość: Warszawa Wawer
Dzisiaj dzieki postowi Mackap kupiłem smar miedziany i kontakt wyczysciłem klemy na wyciągarce i od akumulatora
Juz raz miałem przypadek ze quad mi zgasł i niechciał odpalic okazało sie klema - zasniedziała , radze dbac oto co jakis czas przesmarowac

_________________
Jesli mieszkasz na prowincji, znasz prawdziwe, mocne przeżycia i gardzisz mieszczańską manierą, doskonale wiesz co czuję,gdy zasiadam za kierownicą mojego quada.Szacunek dla wszystkich, którzy kumają o co w tym wszystkim chodzi.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Sob 17 Maj, 2008 
Offline

Rejestracja: Czw 08 Lis, 2007
Posty: 2
Miejscowość: warszawa-ursynow
witam
ja mam pytanie odnosnie pilotow bezprzewodowych
wiec zamontowalem wyciagarke warna i podlaczylem pilot warna i nie wiem jak go zaprogramowac robilem wszystko wg instrukcji ale on nie chce dzialac dalej nie wiem co jest grane na kablu z wyciagarki dziala ale pilot nie .
moze ktos z was wie co jest nie tak?
dzieki za kazda pomoc


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Śro 21 Maj, 2008 
Offline

Rejestracja: Pon 17 Paź, 2005
Posty: 615
Miejscowość: Warszawa
Jak ustaliłem, tak naprawdę WARN 25 i 30 to TAKIE SAME WYCIAGARKI MOCOWO (takie same przęłożenie, moc silnika, pobór pradu dla tego samego obciażenia, szybkość zwijania dla tego samego obciazenia itd).
Gdzie zatem lezy ta deklarowana różnica w mocy????...w KABLACH!

Łatwo to przeoczyć, ale WARN 25 ma ciensze kable AWG 8 a WARN 30 ma AWG 6. (tutaj numeracja jest na odwrót, niz nagazuje logika. Niższy numer=większa średnica przewodnika=wieksza powierzchnia przekroju=niższa REZYSTANCJA!).

Ponizej prosta tabel obrazujaca efekt cieńszych kabli.
Z danych WARNa wynika, że kabli jest ok 3m.
Przyjąłem dla uproszenia dość duży wysiłek wyciagarki i pobór pradu na poziomie 100 amperów.
Image

Jak łatwo zauważyć, na wyciagarce będzie spadek o ok 0.4V do 0.6V.
Niby niewiele, ale pamiętajmy jaka jest róóznica pomiędzy napięciam ładowania alternatora o wyładowanym akumulatorem? Zaledwie ok 2-3V.

Wiekszy spadek napięcia powoduje, że wytraca jest na kablach wcale niemała moc, od 40-60 WATT!...czyli kable całkiem sporo się nagrzewają. Dodajmy do tego spadki na rezystacji styków, niby małe, ale dla 100 amperów urastaja do kolejnych dziesiątych czesci wolta.
Mozliwe, ze styki sa lekko podrdzewiałe i mamy kolejne dziesiąte czesci wolta. Efekt jest taki, że moze wytracić nawet 100 WATT zanim prad dotrze do wyciagarki....
100WATT to tyle co 3 żarówki świateł mijania w quadzie!

Trochę bez sensu WARN zaoszczędził na kablach...
Generalnie AWG 8, jakie stosuje w wyciagarkach serii 25 to standardowa dedykacja dla maksymalnie 55 amerów, a tytaj mamy zwykle prad powyżej tej wartości.

Kable więc ograniczają potencjał tej wyciagarki....
Moja rada - kupic grubsze kable i końcówki do nich i kupowac WARNA 25!


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Śro 21 Maj, 2008 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: Śro 30 Sie, 2006
Posty: 816
Miejscowość: Kabaty :)
Nadworny elektryk quadowców... Niczym exPrezydent i na Prezydenta...
Maciek jesteś moim faworytem...
:)

_________________
.:GALEON:.
_______________________________________
Ogień w sercu, diamenty na twarzy... a błoto na plecach...


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Śro 21 Maj, 2008 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pon 19 Lut, 2007
Posty: 1037
Miejscowość: Warszawa Wawer
czyli zmienie kable i przydało by sie zmienic nalepke :P
tak myslałem wczesniej ze to jest to samo bo rt25 jest moim zdaniem mocna

_________________
Jesli mieszkasz na prowincji, znasz prawdziwe, mocne przeżycia i gardzisz mieszczańską manierą, doskonale wiesz co czuję,gdy zasiadam za kierownicą mojego quada.Szacunek dla wszystkich, którzy kumają o co w tym wszystkim chodzi.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Czw 22 Maj, 2008 
Offline

Rejestracja: Śro 31 Sie, 2005
Posty: 625
Miejscowość: Warszawa
Wniosek jest prosty. Montując wyciągarkę, skracamy jak najbardziej kable! Nie tworzymy pętli! Krótsze przewody czysty zysk napięciowy !!! ;)

_________________
KINGSAJZ dla każdego!!!!


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 14 posty(ów) ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 0 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  

Wszelkie prawa zastrzezone - Quadzik.pl - wszystko o quadach 2004-2014. ISSN 1899-9158
[ Mobilna wersja Forum Quadzik.pl ]


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007


phpBB SEO
Quady    Sport    Przeprawy    Rekreacja    Forum Gazeta